Buitenland

Reclame met Lenin leidt tot woede in Polen

WARSCHAU (AP) — De Russische communistische revolutionair Vladimir Lenin is niet om te lachen. Althans, zo ervaren veel Polen dat.

8 January 2013 13:10Gewijzigd op 15 November 2020 01:12

Een Poolse aanbieder van mobiele telefonie, Polska Telefonia Cyfrowa, maakte voor zijn merk Heyah reclame door gebruik te maken van een spotprent van Lenin. Het bedrijf werd overspoeld door boze reacties en besloot daarop deze week de reclamecampagne stop te zetten.

Oudere Polen denken bij Lenin aan de persoon die een communistisch regime vormgaf waaronder miljoenen mensen om het leven kwamen. Dit systeem werd later ook de Polen opgedrongen.

Volgens Heyah leggen jongere Polen die link niet meer. Daarom werd er een reclamecampagne ontwikkeld waarin een als grappig bedoelde tekening van Lenin wordt gebruikt. Lenin geeft in de afbeelding het bevel: ‘Blijf praten!’. Het bedrijf wilde reclame maken voor een laag tarief voor alle klanten en speelde in op de communistische belofte van gelijkheid. Het bedrijf zei maandagavond op Facebook niemand te willen beledigen met de campagne. Daarom is deze stopgezet.

Een van de organisaties die bezwaar aantekenden tegen de campagne was het Instituut voor Nationale Herdenking, een overheidsorganisatie die misdaden uit de tijd van het communisme onderzoekt. De directeur, Lukasz Kaminski, schreef een open brief aan Heyah waarin hij zei dat Lenin ‘een van de grootste criminelen’ van de twintigste eeuw was.

Hij zei woedend te zijn dat een bedrijf de beeltenis gebruikt van de man die verantwoordelijk was voor de dood van miljoenen mensen. „Het is onverantwoordelijk om de massamisdrijven en hun slachtoffers te trivialiseren”, zei Kaminksi. „De sociale effecten van deze campagne kunnen bovendien gevaarlijk zijn, omdat deze is gericht op jonge mensen, die nu een positieve associatie hebben bij Lenin.”

Een consumentenrechtenorganisatie heeft de Polen opgeroepen ook klachten in te dienen over de campagne. Dit heeft inmiddels al geleid tot zo’n duizend boze brieven. De organisatie verklaarde met plezier te betalen voor wat geschiedenislessen voor de directieleden van de telefoonmaatschappij en het reclamebureau dat verantwoordelijk was voor de campagne.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer