PvdA wil geen extra concurrentie op spoor
DEN HAAG (ANP) – De PvdA wil dat de Nederlandse Spoorwegen de komende 10 jaar blijven rijden op de trajecten waar de NS nu ook rijdt, met uitzondering van twee trajecten in Limburg. Openstelling voor andere vervoerders op meer lijnen vindt de PvdA niet gewenst.
PvdA-Kamerlid Duco Hoogland zei dat donderdagmiddag in het Kamerdebat met staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur over de spoorconcessie. „De NS moet kunnen investeren in veiligheid en nieuwe treinen en de medewerkers moeten zeker zijn van hun baan”, aldus Hoogland.
De PvdA is tegen ‘versnippering’ op het spoor, maar maakt een uitzondering voor de trajecten Roermond-Maastricht Randwyck en Heerlen-Sittard, omdat dat een wens is in Limburg zelf. Ook coalitiepartner VVD, die eerder aandrong op meer decentralisatie op het spoor, is het eens met dit plan.
VVD-Kamerlid Betty de Boer zei tijdens het debat overigens nog altijd voorstander te zijn van vergaande decentralisatie. Ze zou graag zien dat Mansveld gaat bekijken of er lokaal draagvlak is om meer lijnen weg te halen bij de NS. Ze denkt dan bijvoorbeeld aan de trajecten Groningen-Zwolle en Leeuwarden-Zwolle. De Boer hoopt in de komende concessieperiode (die loopt van 2015 tot 2025) nog wat lijnen te kunnen toevoegen.
Minister Melanie Schultz, die vóór Mansveld over het spoor ging, had de lijnen in Limburg al eerder aangemerkt voor decentralisatie. Om te kijken of er nog meer trajecten naar andere vervoerders kunnen, liet ze een onderzoek doen. Daaruit kwam naar voren dat ook de lijnen Zwolle-Groningen en Zwolle-Enschede goede opties zouden zijn.
Daarop ging Schultz aan de slag om de veranderingen te kunnen doorvoeren. Ze schreef eerder aan de Kamer te gaan kijken naar het traject Zwolle-Groningen. Over het traject Zwolle-Enschede is al een besluit genomen: de NS zal daar ook niet langer gaan rijden.