Kerk & religie

„Duurzaamheid niet duurder voor kerk”

HOUTEN – Nederland telt nu ongeveer vijftien Groene Kerken. Binnen twee jaar moeten honderd kerken het duurzaamheidslogo op de gevel hebben. Zaterdag ontmoeten de betrokkenen elkaar in Houten op de eerste GroeneKerkendag.

11 December 2012 08:36Gewijzigd op 15 November 2020 00:44
Sjoerd van Schooneveld (l.) van Kerk in Actie en Thimo den Hartog (Tear) zijn de motors achter de eerste GroeneKerkendag, zaterdag in Houten. Foto RD
Sjoerd van Schooneveld (l.) van Kerk in Actie en Thimo den Hartog (Tear) zijn de motors achter de eerste GroeneKerkendag, zaterdag in Houten. Foto RD

De dag is georganiseerd door Sjoerd van Schooneveld, projectmanager duurzaam leven bij Kerk in Actie van de Protestantse Kerk in Nederland, en door Thimo den Hartog, campagneleider bij de christelijke hulpverleningsorganisatie Tear. De twee organisaties vonden elkaar twee jaar geleden toen bleek dat ze allebei iets wilden rond het thema kerken en duurzaamheid.

Den Hartog: „We waren met dezelfde dingen bezig. Kerk in Actie is een kei als het gaat om inhoud en bezinning.” Van Schooneveld: „En ons sprak de jonge aanpak van Tear erg aan.”

Samen willen ze kerken „faciliteren” in hun zoektocht naar duurzaamheid. Den Hartog: „Er zijn veel kerken met het onderwerp bezig. Wij willen die bij elkaar brengen. Daarvoor is de GroeneKerkendag een mooie gelegenheid.”

Van Schooneveld: „Nu zijn veel kerken afzonderlijk actief rond duurzaamheid. De ene gemeente oriënteert zich op het plaatsen van zonnepanelen, de andere bezint zich op duurzame relaties met mensen om hen heen. Door ze bij elkaar te brengen, kunnen ze van elkaar leren. Heeft een gemeente al een beleidsplan duurzaamheid opgesteld, dan kan dat met een e-mailtje naar een ander worden gestuurd. Dan hoeven ze daar niet bij nul te beginnen.”

De GroeneKerkencampagne ging in september van start met de lancering van de website groenekerken.nl. Zaterdag vindt de eerste inspiratie- en bezinningsbijeenkomst plaats. In het morgenprogramma zal dr. Martine Vonk haar visie geven op de relatie tussen geloof en duurzaamheid, en is er aandacht voor het communiceren over het thema binnen en buiten de kerkelijke gemeente. In de workshops ’s middags staat de praktijk en uitwisseling van ideeën en ervaringen centraal.

Ideeën en mooie initiatieven zijn er te over, constateren Van Schooneveld en Den Hartog. Ze sommen een reeks mogelijkheden op om aan duurzaamheid te doen, waaronder: overstappen op groene stroom, kiezen voor fairtradekoffie, een serie preken over duurzaamheid en gerechtigheid, en de aanstelling van een groene diaken, naast de jeugd- en bezoekambtsdrager. Den Hartog: „We komen zoveel moois tegen. Dan zeggen we: Wauw, dat dat allemaal al gebeurd.”

In de ene kerk ligt het accent meer op de praktijk, in de andere meer op het formuleren van een visie. Het maakt de twee niet veel uit hoe het gebeurt, als het thema maar gaat leven.

Toch kan het nog beter en kan de bezinning dieper, vinden de initiatiefnemers. Van Schooneveld: „Dat kan op drie terreinen: het kerkgebouw, de geloofsgemeenschap en het staan als kerk in de omgeving, in de maatschappij.” De twee hopen dat kerken ook meer naar buiten treden met hun inzet voor duurzaamheid, ook richting de overheid.

Ten onrechte zien kerkbestuurders soms op tegen de kosten. „Duurzaamheid is niet per definitie duurder. Integendeel, in deze tijd kan de kerk zijn geld beter in een windcorporatie stoppen dan op de bank zetten. En het zit hem soms in de kleine dingen die het verschil maken”, zegt Van Schooneveld. Hij noemt het voorbeeld van kerken in Ede en Brummen die de stookkosten door beperkte aanpassingen met 30 tot 35 procent naar beneden wisten te krijgen. „In de Grote Kerk in Gorcum leverde een aanpassing –geen vervanging– een besparing van 9000 euro op.”

De kerken die binnenkort het bordje ”Groene Kerk” aan de muur schroeven, zijn vrij om te bepalen hoe ze invulling geven aan duurzaamheid. Van Schooneveld: „In Duitsland kennen ze ”Der Grüne Hahn”. Dat is een strikt systeem met ISO-achtige normen. Daar hebben wij bewust niet voor gekozen. Het zou niet werken in de Nederlandse cultuur.” Van deelnemers aan de GroeneKerkencampagne wordt wel verwacht dat zij elk jaar een nieuwe stap zetten op het terrein van duurzaamheid.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer