Slag in supermarkt om kerstproducten
DEN HAAG – In de supermarkten gaat een grote slag in het kader van de kerstinkopen uitbreken en dat is goed nieuws voor de consument. Dat zegt retail- en merkendeskundige Paul Moers.
„Je kunt de kerstmaaltijd nu net zo goed samenstellen bij de Lidl als bij de Albert Heijn”, verklaart Moers tegenover het ANP. Het is volgens hem niet eerder voorgekomen dat de supers elkaar zo fel beconcurreren op kerstproducten. „Supermarkten zien dat als ze nu niet toeslaan, het een waardeloos jaar wordt.”
In voorgaande jaren ging de consument volgens Moers standaard naar Albert Heijn voor kerstproducten als een hertenbiefstuk, een mooie ham of speciale groenten. Maar nu storten alle supermarkten zich op de kerstmaaltijd. „C1000 zet binnenkort de tegenaanval in met een prachtige kerstcommercial. Lidl heeft een ”Sterrenfeestbrochure” uitgebracht, met een prachtig kerstassortiment”, zegt Moers. „Een Spaanse Serranoham voor 49,99 euro en een Italiaanse topwijn, Valpolicella, een zeer kostbare wijn, die ze aanbieden voor 9,99 euro.”
De hevige strijd onder de supers komt volgens Moers vooral omdat de totale supermarktomzet dit jaar tot dusver slechts met 1 procent is gegroeid. „Gecorrigeerd voor inflatie is de omzet dus gedaald; ook dat is voor het eerst in de geschiedenis”, benadrukt Moers. De supermarkten beconcurreren elkaar sowieso steeds meer door met aanbiedingen te komen. „Ze kunnen alleen nog groeien door mensen weg te halen bij elkaar. De supermarktwereld is in paniek.”
Donderdag maakte onderzoeksbureau GfK bekend dat in november de supermarktomzet op jaarbasis met 1,7 procent is gestegen. Het aantal bezoeken aan de winkels steeg met 3,9 procent, maar per bezoek werd er 2,1 procent minder uitgegeven. De besteding per kassabon daalde: 21,65 euro, tegen 22,10 euro in november 2011.