Etnosupermarkt wint verder terrein
De allochtone supermarkt rukt op in Nederland. In de randstedelijke gebieden bezetten steeds meer allochtone ondernemers de plaatsen die voorheen door landelijke supermarkten werden ingevuld.
Deze willen hun vingers niet meer branden aan criminele en verpauperde winkelcentra. Tegelijkertijd worden allochtone supermarkten steeds professioneler. In toenemende mate organiseren zij zich of sluiten zich aan bij nieuwe formules.
Dat schrijft de Levensmiddelenkrant vrijdag. Steeds meer allochtone supermarktformules springen in het gat dat reguliere supers openlaten. Bijvoorbeeld het succesvolle Fresh & Snackstore (F&S), een formule die overwegend met allochtone ondernemers werkt, heeft reeds vijftig winkels geopend in krap 1,5 jaar tijd. Formulemanager Kees van Vuuren van F&S schat in dat het marktaandeel van de etnosuper kan groeien tot 6 procent. Hij ziet nog kansen in 160 verpauperde en leegstaande winkelgebieden.
Dat de markt voor de etnosupers zal groeien, is af te leiden uit demografische cijfers van het CBS, waaruit blijkt dat het aantal niet-westerse allochtonen de komende tien jaar met 25 procent zal groeien van 1,6 miljoen naar 2 miljoen. Hoewel reguliere supermarkten een steeds internationaler assortiment bieden, verwacht onderzoeksbureau Foquz Etnomarketing dat allochtonen de voorkeur zullen geven aan de etnische supermarkten.
Alle onderzoeksbureaus en brancheorganisaties bevestigen het oprukkende allochtone ondernemerschap, maar vinden het moeilijk om grip te krijgen op het groeiende aantal etnosupermarkten. Toch inventariseert Vakcentrum Levensmiddelen momenteel in hoeverre allochtone ondernemers zich aan willen sluiten bij de brancheorganisatie. GfK en ACNielsen en het Hoofd Bedrijfschap Detailhandel hebben geen cijfers. Van Vuuren vindt dat logisch: „Het is een onzichtbare markt.”