Groei sociale media vooral via apps en mobiel
Inwoners van de Verenigde Staten brachten in juli 2012 samen 121 miljard minuten door op sociale netwerken. Dat is dus 230.060 jaar posten, linken en twitteren; een stijging van 37 procent ten opzichte van vorig jaar.
Daarmee brengen Amerikanen meer tijd door op sociale netwerken dan op andere websites. Dat blijkt uit het jaarlijkse Sociale Media Report van Nielsen en NM Incite.
Grote ster aan het sociale firmament is Pinterest. Dat netwerk zag het afgelopen jaar een stijging van het aantal gebruiksminuten van maar liefst 1047 procent. Google+ groeide met 80 procent sinds zijn debuut in september 2011.
Facebook is nog steeds het meest gebruikte sociale netwerk in de Verenigde Staten, met 152,2 miljoen gebruikers via pc, 78,4 miljoen bezoekers via mobiele apps en 74,3 miljoen gebruikers via de mobiele website. Facebook wordt gevolgd door Blogger (58,5 miljoen), Twitter (37 miljoen), WordPress (30 miljoen) en LinkedIn (28,1 miljoen gebruikers).
Uit het rapport komt naar voren dat de groei met name vanaf mobiele apparaten komt. Alle sociale netwerken zagen een toename van mobiel verkeer. Het totaal aantal minuten dat wordt doorgebracht op mobiele apps steeg met 120 procent. Bezoeken aan mobiele websites namen met 22 procent toe, terwijl gebruik vanaf de pc een stijging van 4 procent liet zien.
Nog wat cijfertjes op een rij:
Bijna 32 procent van de mensen tussen 18 en 24 jaar gebruikt sociale media op de wc.
21 procent van de gebruikers houdt een negatief gevoel over na een bezoekje aan een sociaal netwerk.
41 procent van de tabletbezitters en 38 procent van de smartphonegebruikers gebruikt zijn apparaat terwijl hij televisie kijkt.
Een op de drie gebruikers prefereert klantenservice via sociale media boven een telefoontje.