Forse winstdaling TMG
AMSTERDAM (ANP) – Mediaconcern Telegraaf Media Groep (TMG) heeft de nettowinst in het derde kwartaal fors zien krimpen op jaarbasis. Dat maakte de uitgever van onder meer de dagbladen De Telegraaf, Sp!ts en Metro vrijdag bekend.
De winst daalde met bijna 70 procent tot 7 miljoen euro. De daling komt vooral door een lager resultaat uit het Duitse ProSiebenSat1, waarin TMG een belang heeft. Vorig jaar werd daar in het derde kwartaal een flinke boekwinst gehaald. De opbrengsten daalden met 2 miljoen euro tot 139 miljoen euro.
De omzet werd vooral gedrukt door een flinke daling in de inkomsten uit advertenties, met 6,7 miljoen euro tot 48 miljoen euro. De opbrengsten uit online-activiteiten groeiden met bijna 3 procent, ondanks een omzetdaling bij Hyves. Exclusief Hyves steeg de omzet online met 20 procent.
„De crossmediale strategie begint resultaat op te leveren”, zei topman Herman van Campenhout. „Het is helder dat wij desondanks nog steeds last hebben van een ongekende crisis op de printadvertentiemarkt.”
TMG heeft per 1 september gratis dagblad Metro overgenomen. Het integratieproces is volgens het bedrijf „in volle gang”.
Het mediaconcern ziet 2012 als een transitiejaar. Vanwege de onzekerheid over de ontwikkeling van de advertentie-opbrengsten in het belangrijke vierde kwartaal, spreekt het bedrijf nog geen verwachting uit over het hele jaar.