Economie

Sanoma ziet omzet licht dalen

HELSINKI (ANP/RTR) – Het Finse mediaconcern Sanoma heeft in Nederland in het mediasegment de omzet in het derde kwartaal met 0,3 procent zien dalen tot 173,5 miljoen euro. Het concern heeft last van de aanhoudende krimp van de Nederlandse lezersmarkt.

31 October 2012 08:50Gewijzigd op 15 November 2020 00:00

De losse verkoop van tijdschriften nam volgens het concern „duidelijk” af, terwijl de omzet uit abonnementen stabiel bleef. Sanoma schat dat de Nederlandse televisie-advertentiemarkt in het derde kwartaal met ongeveer 7 procent kromp. De advertentiemarkt voor tijdschriften daalde met zo’n 13 procent.

Sanoma is onder meer uitgever van Playboy, Donald Duck en Libelle en is in Nederland eigenaar van SBS6 en Nu.nl.

In augustus vorig jaar nam Sanoma de televisiezenders van SBS over. De Olympische Spelen, die in augustus op de publieke zenders getoond werden, hadden een negatief effect op het aandeel van SBS6 in de kijkersmarkt. Gemeten over de eerste 9 maanden van het jaar stabiliseerde het aandeel van SBS echter op 20 procent van de kijkersmarkt.

In totaal daalde de omzet van het concern, dat verder vooral actief is in Finland, België en Rusland, in het derde kwartaal met 4 procent tot 600 miljoen euro. De afname is vooral afkomstig van de dalende advertentiemarkt.

De operationele winst, exclusief eenmalige posten, steeg met 3 procent tot 80 miljoen euro. De winststijging, die beter was dan analisten hadden verwacht, was onder meer te danken aan overnames, kostenbesparingen en het goed presterende schoolboeken-onderdeel.

Het concern is van plan de komende 3 jaar 60 miljoen euro aan vaste kosten te besparen, waarvan 30 miljoen door het schrappen van ondersteunende functies en 30 miljoen euro door „operationele efficiëntie”. Sanoma handhaaft de prognose voor een stabiele of lichte groei van de omzet in 2012.

„De economische onzekerheid en het lage consumentenvertrouwen blijven de advertentiemarkt in onze belangrijkste markten verzwakken. Tegelijkertijd is de digitale transformatie van media aan het versnellen en laten de cijfers van print een afname zien”, zei topman Harri-Pekka Kaukonen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer