Overzicht van de luchtvaartgeschiedenis van Texel
De eerste landing van een luchtvaartuig op Texel had plaats in 1907, toen een Duitse ballon nabij De Cocksdorp landde. Het duurde echter nog tot 1937 voordat er een vliegveld op het eiland in gebruik werd genomen. In ”Een Texelse luchtvaartgeschiedenis. 75 jaar vliegveld Texel”, biedt historicus Jan Willem de Wijn een doorwrochte kijk op de ontwikkeling van de luchtvaart op dit Waddeneiland.
De KLM, die graag haar luchtnet wilde uitbreiden, dacht met Texel mee: „Het terrein kan zeer goed in gebruik blijven als weiland, wanneer het aanwezige vee bij aankomst en vertrek van een vliegtuig slechts even bijeengedreven wordt.” Op 1 juli 1937 ging de KLM met de route Schiphol-Texel van start. Het was de bedoeling om twee keer per week te vliegen, maar de vraag was zo groot dat er al snel op minimaal vijf dagen werd gevlogen. Een enkeltje kostte 10 gulden. Met een negenzits Fokkervliegtuig was de KLM bij zeven passagiers per vlucht uit de kosten. Na de Tweede Wereldoorlog werd het gebombardeerde vliegveld herbouwd en in 1953 heropend. Tot structurele lijndiensten kwam het echter niet meer. Wel werd de luchthaven een van de belangrijkste vliegvelden voor de kleine luchtvaart. Texel Airport functioneerde ook als raket- en oefenbasis voor luchtartillerie. Tegenwoordig voeren parachutevluchten, motorzweefvliegers en rond- en lesvluchten er de boventoon. Behalve een restaurant-hotel herbergt het vliegveld het Luchtvaart- & Oorlogsmuseum Texel.
Anekdotes en spraakmakende citaten maken dit boek prettig leesbaar.
Boekgegevens
”Een Texelse luchtvaartgeschiedenis. 75 jaar vliegveld Texel”, Jan Willem de Wijn; uitg. Texel Airport, De Cocksdorp, 2012; ISBN 978 90 800531 06; 148 blz.; € 24,95.