Economie

Sluiting Fordfabriek drama voor Wallonië

BRUSSEL – Vlaggen en in brand gestoken auto’s, blokkades en een staking. In het Belgische Genk liepen de gemoederen over de voorgenomen sluiting van de autofabriek van Ford gisteren op, nadat er een dag eerder vooral ongeloof en verslagenheid heersten.

Redactie economie
26 October 2012 08:40Gewijzigd op 14 November 2020 23:56
Foto EPA
Foto EPA

Voor de poorten van de fabriek hebben zich zo’n honderd werknemers verzameld. Ze klokken in, maar gaan niet aan de slag, zo meldde persbureau Belga gistermorgen. Er wordt vooral gepraat over de toekomst, na het nieuws van woensdag dat de fabriek dichtgaat.

Er is een handvol protestacties. Twee in aanbouw zijnde auto’s zijn naar de poorten gebracht en in brand gestoken. Elders op het terrein van de fabriek is een aantal cruciale onderdelen geblokkeerd. Zo stonden mallen klaar voor vertrek, maar er is voor gezorgd dat die het terrein niet kunnen verlaten. De vakbonden beraden zich op uitbreiding van de acties.

Solidariteitsacties zijn er ook steeds meer. De gemeente Genk heeft op internet een register geopend waar iedereen een steunbetuiging achter kan laten. De werknemers van de testbaan van Ford in het niet ver gelegen Lommel legden gisteren het werk voor 24 uur neer uit solidariteit met hun collega’s in Genk. Anders dan de fabriek in Genk blijft de testbaan, zoals het er nu uitziet, open.

De belangrijkste economische activiteit van Belgisch Limburg houdt op te bestaan. Veel mensen konden bij Ford aan de slag toen in het verleden de kolenmijnen in de regio dichtgingen. Dat laatste betekende een ramp voor de werkgelegenheid en die herhaalt zich nu.

Bestuurder Marc Vandeput van de betrokken provincie heeft volgens het tijdschrift Knack berekend dat 13.000 mensen hun baan verliezen. Het gaat om 4700 personen die bij Ford zelf werken en voorts om duizenden werknemers van toeleveranciers die geen werk of minder werk hebben als de belangrijkste afnemer van hun producten stopt. Zij zullen straks eveneens de deuren sluiten of in ieder geval moeten afslanken.

Ford reorganiseert omdat er door de wereldwijde economische crisis minder auto’s worden verkocht. Het concern verwacht dit jaar in Europa een verlies van meer dan 1,5 miljard dollar (1,15 miljard euro). In Genk fabriceert Ford vooral Mondeo’s. Het verhuist de productie van dat model in de loop van volgend jaar naar het Spaanse Valencia.

De Amerikaanse autofabrikant kondigde gisteren aan dat ook een fabriek in het Britse Southampton, met 530 arbeidsplaatsen, wordt gesloten. Op die locatie maakt Ford bestelbusjes. Het verplaatst deze productieactiviteit naar Turkije. Verder verdwijnt er een fabriek in Dagenham, waar onderdelen van de band rollen. Het totale banenverlies onder Britse werknemers loopt op tot 1400. Opgeteld moet 13 procent van het personeelsbestand van Ford in Europa vertrekken.

Ondertussen werd Wallonië gisteren geconfronteerd met nog meer ongunstig nieuws op het gebied van de werkgelegenheid. Bij twee grote staalbedrijven in La Louvière, bij Charleroi, verdwijnen ruim 600 banen. Het gaat om bijna de helft van alle banen bij de staalbedrijven Duferco en NLMK, zo heeft de directie van de twee, via een joint-venture verbonden bedrijven bekendgemaakt. De maatregel moet kostenbesparingen opleveren en zal alle afdelingen binnen de onderneming treffen. Volgens de directie is de banenreductie noodzakelijk omdat de vraag naar staal kleiner is geworden en er te weinig inkomsten zijn. Er is geen sprake van een mogelijk totale sluiting van de twee fabrieken.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer