Consument

Peugeot HYbrid4: hoog op de poten, stoer

De hybride aandrijflijn met dieselmotor vindt bij Peugeot inmiddels zijn weg naar meerdere modellen. Bij de 508 SW is een geheel eigen uitvoering gemaakt: de RXH. Hoog op de poten, voorzien van stoere details: de forse Peugeot trekt de aandacht.

Tony Vos
25 October 2012 13:27Gewijzigd op 14 November 2020 23:55
Foto Tony Vos
Foto Tony Vos

Direct bij lancering kwam Peugeot met de keuze uit een sedan en een break van de grote 508, op dit moment het vlaggenschip van het Franse merk. De sedan, qua vormgeving duidelijk afgestemd op de Aziatische smaak, is sinds begin dit jaar verkrijgbaar als HYbrid4. Die dieselhybride levert voordeel op het vlak van bpm en wegenbelasting, plus 14 procent bijtelling. Het goede nieuws is dat de CO2-uitstoot inmiddels in twee trappen is verlaagd en dat de auto ook in 2013 deze voordelen geniet.

Een reguliere 508 SW is met deze combinatie niet verkrijgbaar. Peugeot kiest ervoor de diesel- en de elektromotor te koppelen aan een auto die lichtelijk is aangepast. De 508 RXH is gebouwd volgens het thema van de Audi Allroad en de recent gelanceerde Volkswagen Passat Alltrack. De auto staat wat hoger op de wielen, en dat leidt weer tot een toegenomen bodemvrijheid. De aankleding is stoerder, met een aangepaste voor- en achterbumper, dikke contrasterende randen langs dorpels en spatborden, standaard aluminium dakrails en bijzondere leddagrijverlichting. Uiteraard heeft de auto ook fors bemeten lichtmetalen wielen (18 inch) van een specifiek ontwerp. De RXH is hiermee duidelijk aanwezig in het verkeer en kan in een aantal fraaie, maar tegelijk opvallende kleuren worden geleverd.

Het interieur is ruim van opzet en maakt door ontwerp en materiaalgebruik een zeer verzorgde indruk. Zwart is de basiskleur, maar in dit exemplaar fleurt de lichtgrijze bekleding de boel flink op, al is deze tint wel behoorlijk besmettelijk. De stoelen bieden een bijna on-Franse stevige zit, voor sommigen zelfs wat te hard. Ruimte biedt de 508 net als de overige varianten meer dan voldoende aan vier tot vijf volwassen passagiers. Zij kunnen 560 liter aan bagageruimte vullen.

Uiteraard kan de bank worden neergeklapt, waardoor het volume in het maximale geval toeneemt tot 1598 liter. De auto is duidelijk een topper in het programma, zodat de RXH ruim in de spullen zit met onder meer navigatie en een volledig automatische klimaatbeheersing. Wat uitstraling en inrichting betreft is de 508 RXH aantrekkelijk en een aardig Frans alternatief voor menig Duitser, en niet te vergeten Volvo.

Bijzonder is de 508 RXH vanwege zijn hybride aandrijflijn met dieselmotor. Onder de motorkap ligt de bekende 2 liter HDi diesel, gekoppeld aan een gerobotiseerde versnellingsbak die normaal gesproken automatisch schakelt. De bak neemt daarvoor de tijd, en dat maakt ’m wat minder geliefd. Gelukkig ligt er bij de achteras een elektromotor die tijdens het schakelen de aandrijving even overneemt, waardoor vertraging wordt voorkomen. Deze elektromotor kan ook worden ingezet om de auto maximaal te laten presteren. In dat geval sprint de Peugeot in 8,8 seconden naar de 100 km/u en haalt een top van 213 km/u.

Omdat de dieselmotor de voorwielen aandrijft en de elektromotor alleen de achterwielen, heeft deze auto vierwielaandrijving zonder een echte terreinganger te zijn. Het is echter ook mogelijk dat alleen de elektromotor de auto voortstuwt.

Jammer dat de Peugeot voor de verschillende functies wel de tijd vraagt. Starten gebeurt alleen als het rempedaal serieus wordt ingetrapt. Wie voor een rijstand kiest, moet heel even geduld hebben voordat het gas kan worden ingetrapt en wie keert op de weg heeft stalen zenuwen nodig. Een paar keer steken vraagt geduld van bestuurder en medeweggebruikers. Verder heeft de bak een sportstand waarbij veel later wordt overgeschakeld. Het motor­toerental loopt dan veel te hoog op om nog als spaarzame hybride door het leven te kunnen gaan.

Jammer dat de fraaie gedachte achter de diesel hybride bij de Peugeot 508 RXH tot een gemiddeld brandstofverbruik leidt van 1 op 17. Niet slecht, maar zeker niet uitzonderlijk.

Wat rijcomfort betreft laat de Fransoos geen steken vallen. Hij is mooi stil in het interieur, terwijl de wielophanging weinig te wensen over laat. De CO2-uitstoot van 109 g/km zorgt bij deze bijzondere versie van de Peugeot 508 voor 20 procent bijtelling tot en met 2015. De prijs is relatief hoog: vanaf 50.710 euro. Wellicht is het een goed idee dat Peugeot ook normale benzine- en dieselvarianten van de RXH brengt, die dan ongetwijfeld goedkoper zullen zijn.


uitstraling ++

De uitstraling van de Peugeot topper is stoer en luxueus tegelijk. De auto staat wat hoger op de wielen en heeft diverse toegevoegde details.


interieur ++

Het interieur is bijzonder ruim voor passagiers en bagage, 
tegelijk is er gekozen voor een rijke uitrusting en een fraaie afwerking.


stoelen +/-

De stoelen van de Peugeot 508 RXH bieden een stevige zit, die voor sommigen echter wat te hard zal zijn. Dat past niet helemaal bij een Franse auto.


aansturing aandrijflijn -

De aansturing van de hybride aandrijflijn werkt ronduit traag. Even snel keren is er niet bij als de bestuurder bijvoorbeeld niet nadrukkelijk het rempedaal intrapt.


motor +/-

De krachtige dieselmotor wordt aangevuld en bijgestaan door de elektromotor. Dat levert uitstekende prestaties op, maar niet helemaal het beloofde lage verbruik.


Topsnelheid

212 km/h

Acceleratie

8,8 sec. 0-100 km/h

Praktijkverbruik gemiddeld

1 liter op 17,0 km

CO2-uitstoot

109 g/km

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer