Politie krijgt tientallen tips over kunstroof
ROTTERDAM (ANP) – De politie had woensdagavond ongeveer 30 tips ontvangen over de kunstroof in Rotterdam. Hoe concreet die zijn, wilde de politie niet zeggen. Tijdens een uitzending van het tv-programma Opsporing Verzocht, waarin dinsdagavond aandacht was voor de miljoenenroof, ontving de politie al vier tips die het onderzoeken waard zijn.
Volgens de politie kwamen de dieven de Kunsthal binnen via een deur aan de achterzijde. „Binnen zeer korte tijd” maakten ze zeven schilderijen buit van onder anderen Claude Monet, Pablo Picasso en Henri Matisse en gingen ze er vandoor. Er zijn geen sporen van inbraak gevonden.
De lege plekken in de Kunsthal zijn opgevuld met andere werken uit de particuliere Tritoncollectie, waartoe de geroofde schilderijen ook behoorden. Welke schilderijen daarvoor in de plaats zijn gehangen, wil de directie niet zeggen om geen nadruk te leggen op de zeven ‘nieuwe’ werken. Op de plek waar een van de dinsdag gestolen schilderijen (van Henri Matisse) hing, hangen nu twee andere schilderijen: van Camille Pissaro (Boerenvrouw werkend in het veld) en van Maurice Denis (De mystieke druivenoogst). De collectie bestaat in totaal uit 150 werken.
De Kunsthal heeft na het verdwijnen van de topstukken weinig nieuwsgierigen getrokken. 431 mensen brachten woensdag een bezoek. Een week eerder waren dat er nog 565. „We kunnen spreken van een reguliere dag”, aldus een woordvoerster. Het museum was dinsdag in verband met de inbraak de hele dag dicht.
Museum-directeur Emily Ansenk gaat ervan uit dat de daders van te voren hebben bekeken welke schilderijen ze wilden hebben. „Ik ga ervan uit dat ze goed wisten wat ze van de muur trokken.” De directeur stelde dat de beveiliging van de Kunsthal „absoluut adequaat” was. Volgens haar voldoet de Kunsthal aan alle internationale normen op beveiligingsgebied.
Over het verloop van het onderzoek naar de inbraak kon Ansenk niets zeggen. Critici stelden dat de schilderijen wel erg in het zicht hingen. Maar volgens de directeur is dat een bewuste keuze geweest. De zaal ligt aan het Museumpark. Daardoor komt er daglicht binnen en is een deel van het werk van buitenaf te zien. Dat maakt het gebouw, een ontwerp van architect Rem Koolhaas, juist zo aantrekkelijk, aldus Ansenk.