Forse kritiek op Peijs en Dekker
Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat krijgt forse kritiek op haar plannen om voorrang te geven aan achterstallig onderhoud van wegen, spoor en vaarverbindingen en om voor ruim 2 miljard euro aan projecten te „bevriezen.”
Een „verontwaardigde” ANWB klaagde zijn nood dat door die opzet investeringen in de aanleg van wegen „op het tweede plan” zijn geraakt. De bond heeft er grote moeite mee dat bijna het complete verkeersbudget nodig is om „rekeningen uit het verleden te betalen”, waardoor het geld voor nieuwe projecten op is. Zo is het volgens de ANWB „onbegrijpelijk” dat oplossing van de problemen rond Badhoevedorp (A9/A4), het spoortraject Schiedam-Rijswijk en de verbinding Benelux-Vaanplein worden uitgesteld.
Op hun beurt verweten vervoersorganisaties zoals EVO en Logistiek Nederland het kabinet dat er te weinig geld is voor het aanpakken van files. Ze geloven er niets van dat er dankzij extra spitsstroken, die Peijs belooft, op die plekken in 2007 30 procent minder files zullen zijn.
Minister Dekker, verantwoordelijk voor Volkshuisvesting, krijgt evenmin de handen op elkaar bij organisaties zoals het Algemeen Verbond Bouwbedrijf (AVBB), Woonbond en de koepel van woningcorporaties Aedes. „Gemiste kansen”, heet het bij het AVBB. Aedes meent dat de bezuinigingen bij VROM de verloedering en onveiligheid in achterstandswijken versterken. Voor de Woonbond wordt de huurder „onevenredig zwaar” getroffen door het schrappen van subsidieregelingen voor energiebesparende maatregelen.
Het kabinet heeft het verder verbruid bij de milieuorganisaties. Vooral Milieudefensie hakt stevig in op de plannen. Tegenover slechte maatregelen voor het milieu staan bezuinigingen op nuttige maatregelen, heet het. In de ogen van Milieudefensie krijgt de auto „ruim baan”, terwijl het openbaar vervoer wordt „uitgemergeld.”
Het steekt de organisatie verder dat het kabinet honderden miljoenen uittrekt voor dijkversterking, maar maatregelen tegen het broeikaseffect achterwege laat. Toch wil het de uitstoot daarvan in 2030, ten opzichte van 1990, met 30 procent verminderen. Die klus wordt doorgeschoven.
Greenpeace laakt de bezuinigingen waarmee Balkenende II het milieu „buitenspel” zet. Volgens Natuur en Milieu wordt Nederland „minder leefbaar” en wordt milieuvriendelijk gedrag van burgers, bedrijven en overheden „ontmoedigd.” Natuurmonumenten vreest dat de aanleg van een net van nieuwe natuurgebieden -de zogenoemde Ecologische Hoofdstructuur- tegen 2018 „hopeloos” komt vast te lopen.
Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) is in zijn reactie nog mild. Het natuur- en milieubeleid is in de woorden van het RIVM efficiënt, al schuilen er wel afbreukrisico’s achter. De milieubesparingen, oplopend tot 900 miljoen (2004-2007), hebben „geen grote nadelige effecten.”