Tolerantie nieuwe thema campagne SIRE
AMSTERDAM (ANP) – De Stichting Ideële Reclame (SIRE) is woensdag begonnen met een nieuwe campagne, die tolerantie als thema heeft. Een belangrijk doel is Nederland weer trots te maken op zijn tolerantie, zo stelt de stichting. Als slogan voor de campagne is gekozen voor ‘Tolerantie: daar knapt heel Nederland van op’.
Uit onderzoek in opdracht van SIRE bleek onlangs dat twee op de drie Nederlanders vinden dat tolerantie de belangrijkste kernwaarde van het land is. Meer dan de helft (53 procent) gaf in het onderzoek aan dat Nederland in de afgelopen 20 jaar minder tolerant is geworden.
„Tolerantie is de basis van democratie en mensenrechten”, zegt directeur Pim Slierings van SIRE. Uit het onderzoek blijkt verder dat de intolerantie vooral is gericht tegen buitenlanders en buitenlandse invloeden. 94 procent van de Nederlanders omschrijft zichzelf als tolerant.
SIRE heeft tolerantie op de website tolerantie.nu omgezet in een virtueel product. Iedereen kan via de website een portie tolerantie bestellen.