Startbaan vrij voor opvolger Sabena
Het plan de failliete Belgische luchtvaartmaatschappij Sabena in beperkte omvang voort te zetten onder de vlag van oud-dochter DAT, kan doorgaan. Dinsdag maakte de curator bekend dat alle schuldeisers hun handtekening hebben gezet onder een voorstel DAT niet te belasten met oude Sabena-schulden.
Zesduizend arbeidsplaatsen zijn daardoor gered en België behoudt een eigen nationale luchtvaartmaatschappij. Eerder weigerde de rechter een bescherming tegen schuldeisers, zodat de curator ze een voor een moest benaderen. Unanimiteit was noodzakelijk. Het ging om instellingen die geld te vorderen hadden van SIC, een soort interne bank van Sabena waar ook DAT schulden had.
DAT is twee maanden in de lucht, maar diens bestaan hing aan een zijden draadje. Volgens de overeenkomst zullen de crediteuren een streep halen door een schuldenlast van 59 miljoen euro die DAT heeft. Daarnaast wordt nog eens 50 miljoen euro aan schulden in DAT-aandelen omgezet. Verder zullen publieke en private investeerders ongeveer 190 miljoen euro aan nieuw kapitaal leveren dat nodig is om DAT een financiële basis te verschaffen. Zij waren daartoe alleen bereid op voorwaarde dat de schuldeisers instemden met het schrappen van de schulden. Met de toezegging op zak kan DAT echt van start gaan.
De curator heeft ook een akkoord bereikt voor schuldsanering voor Sabena Technics, de onderhoudspoot die buiten het faillissement, begin november, is gebleven. Destijds gingen 6000 van de 12.000 banen meteen verloren. Het overige personeel werkt bij dochters of bij DAT en België vreesde lange tijd dat ook zij op straat zouden komen te staan. Overigens bestaat nog niet voor alle oud-Sabena-onderdelen een garantie voor de toekomst.
DAT vliegt nu naar 35 bestemmingen. Mede door een agressieve prijsactie is de bezettingsgraad gestegen naar rond de 50 procent. De twee particuliere investeerders Etienne Davignon en Maurice Lippens willen zo snel mogelijk enkele intercontinentale bestemmingen aan de lijst toevoegen, zoals New York en enkele steden in Afrika. Opmerkelijk genoeg waren het vooral straatarme Afrikaanse landen, zoals de Belgische ex-kolonie Congo, die bij Sabena voor de meeste winst zorgden.