Theologische Universiteit Kampen houdt Schooldag
KAMPEN – Terwijl de Broederkerk in Kampen nog volstroomt met bezoekers van de jaarlijkse Schooldag van de Theologische Universiteit Kampen (TUK), kondigt rector prof. dr. M. te Velde al aan: „We gaan krachtig zingen: „Dit huis, waarin een gastheer is, wiens zachte juk geen last meer is, dit huis is ons tot heil gegeven.””
Met de eigentijdse slogan ”ff praktisch” stond de Schooldag van de Theologische Universiteit Kampen vrijdag in het teken van de wisselwerking tussen theologie op de universiteit en praktijk in de kerk. „Om de afstand tussen kennisverwerving en de toepassing daarvan op de werkvloer kleiner te maken”, zo vermeldt de wervingsfolder.
In zijn korte Schriftoverdenking over Ezechiël 40 en 48 laat prof. Te Velde dan ook opnieuw de kerk terugkomen. „Onze praktisch theologen zijn als de man met het meetsnoer. Ze meten en peilen, brengen in kaart wat er allemaal in en rondom de kerk gebeurt. En ze proberen dat in verband te brengen met die nieuwe tempel, waarvan gezegd kan worden dat de Heere daar is.”
Praktijkcentrum
De TUK werkt samen met de Gereformeerde Hogeschool Zwolle (GH), het Centrum Dienstverlening Gereformeerde Kerken en het Diaconaal Steunpunt aan de oprichting van het Praktijkcentrum, dat zich richt op allerlei praktische vragen rond het kerk-zijn. Dr. H. Geertsema van de GH en dr. H. Schaeffer van de TUK belichten in een gezamenlijke openingslezing hoe het centrum dit zal gaan doen. Als voorbeeld kozen zij het toenemende aantal echtscheidingen.
De aanpak van een kerkelijk vraagstuk begint –aan de hand van bijvoorbeeld diepte-interviews of enquêtes– met een beschrijving van wat er precies aan de hand is, aldus dr. Geertsema. Daarna volgt „vanuit menselijk standpunt” een sociaalwetenschappelijke waardering. „Dan brengen we de cijfers over de toegenomen echtscheidingen in verband met bijvoorbeeld de maatschappelijke tendens om vooral je eigen geluk te zoeken en te doen wat je hart je ingeeft als een ander dat geluk niet meer kan bieden.”
Dr. Schaeffer geeft aan hoe de twee vervolgstappen verlopen. „Want een kerk die haar leden niet méér te zeggen heeft dan cijfers en de oorzaken daarachter, is geen kerk. Maar we willen ook niet alleen maar herhalen wat er in de Bijbel staat. Het gaat om theologische doordenking.”
Na die doordenking volgt dan in stap vier het ondernemen van acties. Als voorbeeld daarvan noemt dr. Schaeffer een project waarin een kerkelijke gemeente gezamenlijk „oefent in christelijke levensstijl en deugden.”
Een bezoekster herkent de problematiek van het voorbeeld „heel goed” en is blij met het werk dat het Praktijkcentrum oppakt. „Maar ik vraag me wel eens af of het wel zal helpen. Mensen moeten de strijd ook zelf leren aangaan.”
Standaardpraatje
Op de Schooldag wordt ook een keur aan workshops verzorgd, onder meer over de toekomst van de universiteit en de vraag hoe jongeren bij Christus gebracht kunnen worden.
Prof. dr. Stefan Paas, die aan de TUK een masteropleiding missionaire gemeente verzorgt, belicht in een workshop de Amsterdamse gemeente Via Nova, behorend tot de Christelijke Gereformeerde Kerken. Volgens hem is in Amsterdam („misschien wel de meest diverse stad op aarde”) een heel andere manier van denken nodig dan in traditionele gemeenten. „Mensen zijn niet gewend om naar preken te luisteren en wachten ook niet netjes tot je uitgepraat bent om te zeggen dat ze het er niet mee eens zijn. Wíj nemen in zo’n geval nog eens een pepermuntje en denken er het onze van.”
Hij merkt dat de bezoekers vooral behoefte hebben aan kwaliteit. „Als ze maar merken dat het geen standaardpraatje is, zijn ze verrassend welwillend om te komen luisteren. We moeten ons niet vergissen: deze mensen hunkeren er echt naar dat hun leven iets voorstelt. Dat je als mens voor méér bestemd bent dan alleen voor kopen en eten.”