Inspiratie opdoen op jarige Woonbeurs
AMSTERDAM – Verhuizen naar een groter huis zit er voor veel mensen momenteel niet in. Daarom richten ze zich op het gezellig maken van hun huidige woning. De Woonbeurs is in de twintig jaar van zijn bestaan uitgegroeid tot dé plek om daarvoor inspiratie op te doen.
Crisis? Als bezoeker van de Woonbeurs, die dinsdag in de Amsterdamse RAI van start ging, zou je het bijna vergeten. Het is niet moelijk om voor duizenden euro’s aan mooie spullen te kopen of te bestellen. Er staan serres opgesteld, je kunt plaatsnemen in een saunacabine, er zijn ”shutters” voor ramen van zogenaamde natte ruimtes, en wat te denken van een luxestrandstoel voor in de tuin? De prijskaartjes zijn er –om het gezellig te houden– maar even afgehaald.
Toch, wie goed kijkt, ziet dat de economische crisis ook de Woonbeurs raakt. Zo is er veel interesse voor het boek ”Elk huis van te koop naar verkocht” van Simone Kamberg-de Jong. De schrijfster laat een foto zien die ze op Funda vond. Tegen de schuur staat een tuinbankje dat bijna niet meer te zien is door het hoge onkruid dat ervoor staat. „Zo verkoop je dus niet. Het is belangrijk om als verkoper in deze tijd in de schoenen van de koper te staan. Ik geef geen garanties, maar ik krijg fanmail van mensen die door de tips in het boek eindelijk hun woning zijn kwijt geraakt.”
Ook de workshop ”Verhuizen in je eigen huis”, door ontwerpicoon Jan des Bouvrie, haakt in op wonen in economisch slechtere tijden. Zijn motto: ”Krijg je je huis niet verkocht, zie het dan positief: ga verbouwen of richt je woning eens helemaal anders in”.
Het is een thema dat volgens beursmanager Ingrid van Schooten herkenbaar is voor bezoekers. „Mensen zijn door de crisis genoodzaakt te blijven wonen waar ze wonen, en willen daar het beste van maken.” Dat hoeft volgens haar geen kapitalen te kosten. „Een nieuw kleurtje op de muur zit er zo op, terwijl het een woonkamer een heel andere aanblik kan geven.”
De Woonbeurs bestaat twintig jaar. Hij ontstond in een tijd waarin steeds meer mensen het zich konden permitteren in hun huis te investeren. „Deed je dat, dan genoot je van het leven.” De eerste woonbladen vonden gretig aftrek en in het verlengde daarvan werd er een beurs georganiseerd. In al die jaren is het concept volgens de beursmanager weinig veranderd. „Hoewel het aanbod natuurlijk wel elk jaar aangepast wordt aan de tijd waarin we leven.”
Omdat volgens Van Schooten uit onderzoek blijkt dat driekwart van de mensen het moeilijk vindt zelf te gaan inrichten of herinrichten, zijn er op de beurs anno 2012 veel stilisten en architecten aan het werk die voor een luttel bedrag kunnen worden ingehuurd. Ook zijn er her en der op de beursvloer workshops ”Moodboard maken” te volgen, waarbij deelnemers met een stapel woontijdschriften voor zich gestimuleerd worden dingen uit te knippen en op te plakken die ze mooi vinden. Om zo hun eigen stijl te ontdekken.