Economie

Afzet cameratelefoons pijlsnel omhoog

De afzet van mobiele telefoons met een geïntegreerde fotocamera heeft in het tweede kwartaal van dit jaar een hoge vlucht genomen. In Europa, het Midden–Oosten en Afrika steeg het aantal verkochte cameratelefoons met 166 procent in vergelijking met de eerste drie maanden van 2003. Dat blijkt uit donderdag gepresenteerde cijfers van het Britse marktonderzoeksbureau Canalys.

ANP
11 September 2003 13:04Gewijzigd op 14 November 2020 00:33

De telefoons die de bedrijven hebben afgezet, vinden onder meer hun weg naar winkels en aanbieders van mobiele telefonie. Nokia verscheepte in het tweede kwartaal ruim 3,8 miljoen cameratelefoons, waarmee bellers ook kunnen fotograferen.

De Finse fabrikant van telecomapparatuur zag zijn marktaandeel stijgen van 40,8 procent in het eerste kwartaal naar 42,6 procent drie maanden later. Daarmee is Nokia koploper onder de producenten van cameratelefoons.

Sony Ericsson was de snelste groeier. Het marktaandeel klom van 12,2 naar 22,1 procent. Sharp en Panasonic zagen hun positie daarentegen verslechteren.

Steeds meer consumenten schaffen een cameratelefoon aan, zo bleek begin augustus uit een onderzoek van International Data Corporation (IDC). Over heel 2002 steeg de verkoop met 6 procent, maar 2003 liet tot nu toe een veel sterkere toename zien. Het eerste en het tweede kwartaal waren goed voor respectievelijk 18 en 19,2 procent groei.

Veel aanbieders geven de cameratelefoons weg of verkopen ze tegen lage prijzen om zoveel mogelijk klanten te winnen. Dat geeft een stevige impuls aan de markt voor mobiele telefonie, die nauwelijks meer groeide en waar telecombedrijven vooral bezig waren elkaars klanten af te snoepen.

„Klanten met een cameratelefoon gebruiken hun telefoon intensiever, omdat ze nu ook fotoberichten verzenden, en dat genereert hogere inkomsten voor de telecombedrijven", zei Canalys–directeur en analist Chris Jones donderdag. Om de bellers in staat te stellen foto’s te verzenden en ontvangen, moeten de telecombedrijven hun netwerken voor elkaar openstellen. Volgens Jones gebeurt dat „meer en meer".

„Voor de telecombedrijven is het de uitdaging om hun klanten vast te houden. Deze klanten zijn erg geïnteresseerd in de nieuwste modellen mobieltjes en de nieuwste mogelijkheden. Ze veranderen heel makkelijk van aanbieder." Jones signaleert dat de cameratelefoon vooral in trek is bij consumenten en veel minder onder zakelijke gebruikers.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer