Vraag naar glossy Meer houdt aan
TERSCHUUR – De verspreiding van de glossy Meer loopt zo goed dat initiatiefnemer ds. Hans Eschbach opnieuw 10.000 exemplaren laat drukken. De teller komt hiermee op 280.000 magazines te staan.
Het evangelisatieproject dat op de laatste dag van augustus van start ging, is bedoeld om spirituele zoekers, waarvan er vier miljoen zijn in Nederland, antwoorden te bieden op hun vragen. Tegelijk willen de deelnemende organisaties christenen gereedschap in handen geven waarmee zij in gesprek kunnen gaan met hun zoekende buurman.
„De actie loopt geweldig”, zegt ds. Eschbach desgevraagd. „De eeuwigheidswaarde kan ik niet inschatten, maar we hebben gebeden om 200.000 glossy’s. Dat zijn er uiteindelijk 280.000 geworden. Honderden gemeentes en zo’n 25.000 christenen zijn met Meer bezig.”
De komende maanden kunnen er nog magazines besteld worden. Deelnemers delen ze uit aan bekenden of reserveren op de website van Meer een postcode waarop ze de glossy’s bezorgen.
Opgelucht
Vanuit de doelgroep komen er veel positieve reacties op Meer, geeft de oud-directeur van het Evangelisch Werkverband aan. De deelnemende christenen reageren „opgelucht en enthousiast”, als ze merken dat buren of bekenden hun gebaar op prijs stellen.
Ook ds. Eschbach zelf ondernam een poging en werd daarbij door een andere buurman uitgenodigd om een biertje te komen drinken en te praten. „Voor velen is zo’n positieve ervaring verrassend. Wij zijn vaak zo schuchter dat we er nauwelijks toe komen om ons verhaal te vertellen.”
Bij het uitbrengen en verspreiden van de glossy zijn 24 organisaties betrokken, waaronder zendingsorganisatie IZB, de Evangelische Alliantie (EA) en interkerkelijke organisatie voor evangelisatie Agapè.
Plaatselijk vloeien er uit het project initiatieven voort als huis-aan-huisverspreiding van Meer of een debatavond.
Zoektocht
Kritische reacties zijn er ook, zegt de initiator. „Sommigen vinden het blad niet christelijk genoeg. Zij herkennen zich niet in de glossy. Maar Meer is bedoeld voor zoekers, niet voor christenen. Ook niet-christenen geven hun mening. We leven niet meer in de tijd van de grote waarheden, maar in de tijd van de grote zoektocht. Tegelijk geldt dat het verhaal van de Schrift gezaghebbend is. We willen niet confronteren maar samen oplopen, zoals Jezus deed met de Emmaüsgangers.”
Mensen die na het lezen van het blad meer willen weten kunnen terecht op de website van het missionair samenwerkingsverband. Daarop staat onder meer een aanbod van boeken, cursussen en websites.
Inmiddels bezochten 10.000 unieke bezoekers de site. Honderden van hen bestelden een gratis Nieuw Testament.
In het voorjaar van 2013 organiseert Meer een reis naar Israël.
Lees ook:
Pechtold: Niet geloven moet geen geloof op zich worden