Ombudsman: Optreden Nijmeegse politie fout
De Nationale Ombudsman vindt dat het regionale politiekorps Gelderland-Zuid onbehoorlijk heeft gehandeld door een brigadier in 2001 foto’s te laten maken van een aangehouden arrestant bij de ontruiming van een kraakpand in Nijmegen.
Ook de afhandeling van een klacht over dat optreden was onbehoorlijk. Dat blijkt uit de uitspraak die de ombudsman deze week heeft gedaan over een klacht van de Nijmeegse Werkgroep Klachten Politieoptreden. De werkgroep krijgt op alle aangevoerde punten gelijk.
Een jaar geleden gaf burgemeester Ter Horst van Nijmegen al toe dat de fotograferende brigadier onbehoorlijk had gehandeld. De brigadier, die in zijn vrije tijd persfotograaf is, toonde een politielegitimatie toen hij voor een huis-aan-huisblad opnames maakte van een gekraakt pand. Een week later fotografeerde dezelfde man de ontruiming van een pand, maar ditmaal in opdracht van de korpsleiding.
Hoewel Ter Horst die gang van zaken afkeurde, bleef zij als korpsbeheerder wel achter de politie staan, die meende dat er geen grond voor een klacht was. De korpsleiding besloot wel dat de freelance persfotograaf geen politiefoto’s meer mocht maken. „Ze hebben kennelijk alleen nog geklaagd over het maken van een foto van een al aangehouden man”, zegt de woordvoerder.
Volgens de ombudsman heeft de Nijmeegse politie niet duidelijk kunnen maken waarom er van de ontruiming 35 foto’s werden gemaakt en waarom die later niet zijn vernietigd. Dat een geboeide kraker is gefotografeerd en dat die foto later bij het proces-verbaal van de man is gevoegd, noemt de ombudsman onbehoorlijk.
De ombudsman is het ook met de klagers eens dat de politie in een persbericht over de kwestie al een standpunt innam, terwijl het onderzoek nog niet was afgerond. In het persbericht stonden opmerkingen als „niet verwijtbaar” en „niets onoorbaars gebeurd”, terwijl dat op dat moment nog helemaal niet duidelijk was. De klagers twijfelden daardoor terecht aan een objectieve klachtenafhandeling door de politie. De korpsleiding besloot na onderzoek dat de betrokken agent of zijn meerderen niets te verwijten viel.
De politie onderkent volgens de woordvoerder dat de klachtenafhandeling in Nijmegen te lang duurt. Daarom is vorige week een nieuwe juridisch beleidsmedewerker aan de slag gegaan, die zich onder meer gaat bezighouden met het behandelen van klachten.