Kerk & religie

„Liefde is sleutel om Bijbel te verstaan”

BERLIJN – „De liefde kan gezien worden als de sleutel tot het verstaan van de Bijbel.” Dat zei prof. dr. Patrick Nullens dinsdag op de laatste dag van de conferentie van de Gemeenschap van Europese Evangelische Theologen (GEET) in Berlijn.

Dr. Pieter J. Lalleman
29 August 2012 12:16Gewijzigd op 14 November 2020 22:53

Nullens sloot daarmee aan bij de verklaring van het Lausanne III-congres (2010). Hij verwees nu naar 1 Johannes 4:7-9 als een passage die theologie en ethiek in elkaar laat vloeien: „God heeft lief en handelt liefdevol; wij begrijpen Zijn handelen alleen wanneer wij ook liefhebben. Alleen zo kunnen wij Hem navolgen.”

Nullens schetste zes hedendaagse ontwikkelingen in het Bijbelgebruik in de ethiek, waaronder nieuwe aandacht voor het werk van de Heilige Geest, niet in spectaculaire uitingen, maar in het geweten van de gelovigen. Hij verwees naar de Amerikaanse theoloog Stanley Grenz, die de Bijbel behandelt als onderdeel van de leer van de Heilige Geest. „Ook gaat het in de ethiek nu meer om karakter dan om regels: De vraag naar een ‘goed’ karakter krijgt meer aandacht dan specifieke leefregeltjes. Ethiek heeft alles te maken met discipelschap.”

Nullens is zowel rector van, als hoogleraar systematische theologie en ethiek aan de Evangelische Theologische Faculteit in Leuven. Zijn lezing ontving algemene bijval, al werd er wel gevraagd naar concretisering van bepaalde punten: „Het begrip liefde staat open voor misbruik, tenzij het nader wordt omschreven.”

In de dagelijkse Bijbelstudie stelde prof. dr. Thomas Schirr­macher dat het Bijbelgetrouwe christendom meer nadruk legt op individuele en nationale geloofsvrijheid dan enige andere godsdienst. „Paradoxaal genoeg worden christenen ook het meest vervolgd.”

Uit de eerste hand wist hij hoezeer vervolgde en gevangen christenen het gebed van andere gelovigen waarderen. „Een andere paradox is dat de christelijke kerk ook de groep is die het meest actief is in de maatschappij. Enerzijds wordt benadrukt dat gelovigen niet van de wereld zijn en zuiver moeten blijven, maar tegelijk zetten we ons geweldig in voor het welzijn van onze medemensen overal ter wereld. Een gelovige die vervuld is van de Heilige Geest kan eenvoudig niet anders.”

Opwekking betekent de sluiting van brouwerijen en distilleerderijen, zei Schirrmacher. „Ik lees in 2 Timotheüs 3:16-17 dat het doel van de Heilige Schriften is dat ze ons allen toerusten voor zulk goed werk. Berlijn geldt als de meest geseculariseerde stad in Duitsland, een atheïstisch bolwerk. De evangelischen zijn er echter aanwezig en dat heeft merkbaar effect: een stadswijk waarvoor veel werd gebeden en waar hard is gewerkt, is inmiddels sterk verbeterd.”

Ten derde is het christendom de godsdienst met de grootste vrijheid voor het individu. Schirrmacher stelde echter –en Nullens viel hem later bij– dat het extreme individualisme van de laatste jaren plaatsmaakt voor de overtuiging dat de Bijbel alleen in de gemeenschap goed gelezen kan worden. „De Bijbel is aan de kerk gegeven en er is geen plaats voor al te individuele lezingen. Ook is er onder de evangelischen een nieuw respect voor de traditie (belijdenissen) van de kerk, gezien als de gestolde bijbeluitleg van de kerk der eeuwen.”

Een vierde unieke eigenschap van het christelijk geloof is de vertaalbaarheid van de Bijbel en de christelijke boodschap. „De boodschap van Jezus Christus kan in elke taal en cultuur worden overgezet. Dit betekent dat er in theorie geen grenzen zijn aan de mogelijkheden van evangelisatie en zending.” De aanwezigen zagen dit als een aanmoediging om de herkerstening van Europa voort te zetten.

Tijdens de huishoudelijke vergadering werd dr. Leonardo de Chirico uit Padua, vicevoorzitter van de Italiaanse Evangelische Alliantie, toegevoegd aan het uitvoerend comité. Het is voor het eerst dat het comité een vertegenwoordiger uit Zuid-Europa heeft.

In Berlijn had de afgelopen dagen een conferentie plaats van de Gemeenschap van Europese Evangelische Theologen (GEET). Dr. Pieter Lalleman, docent Nieuwe Testament aan Spurgeon’s College in Londen, deed verslag. Vandaag deel 3 (slot).

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer