„Vooral ongelukkig kind dupe van tv-reclame”
AMSTERDAM – Ongelukkige kinderen die veel blootstaan aan televisiereclame worden materialistischer. Anders dan bij volwassenen, leidt materialisme bij kinderen echter niet tot ontevredenheid.
Dat blijkt uit onderzoek van de Amsterdamse communicatiewetenschappers Sanne Opree, Moniek Buijzen en Patti Valkenburg dat in september gepubliceerd wordt in het toonaangevende Amerikaanse tijdschrift Pediatrics.
Eerder onderzoek toonde al aan dat materialisme bij volwassenen leidt tot ontevredenheid. Bekend is ook dat materialistische kinderen minder gelukkig zijn. Maar of er een causaal verband bestaat tussen materialisme en tevredenheid bleef tot op heden onzeker.
Opree, Buijzen en Valkenburg waarschuwen dat ongelukkige kinderen die veel blootstaan aan televisiereclame wel materialistischer worden. Omdat reclame de indruk wekt dat spullen gelukkig maken, kunnen kinderen die veel reclame zien denken dat het in werkelijkheid ook zo werkt.
Ongelukkige kinderen kijken niet meer naar reclame dan gemiddeld, maar lijken wel vatbaarder voor de effecten ervan. Het is belangrijk om dit effect terug te dringen, benadrukken de wetenschappers, omdat onderzoek onder volwassenen erop wijst dat materialistische kinderen op latere leeftijd minder gelukkig kunnen worden.
Dat het bij kinderen anders werkt dan bij volwassen, kan volgens de onderzoekers mogelijk verklaard worden doordat kinderen emotioneel nog sterk van hun ouders afhankelijk zijn. De wetenschappers stellen dat, ongeacht hoe materialistisch kinderen zijn, bezittingen uiteindelijk minder belangrijk voor hen zijn dan een fijne gezinssituatie.
Opree, Buijzen en Valkenburg onderzochten 466 kinderen in Nederland in de leeftijdsgroep 8 tot 11 jaar. Ruim de helft van de onderzochte kinderen was meisje. Het onderzoek bestond uit een vragenlijst over materiële bezittingen, tevredenheid over het leven en reclame.