NS stelt 175ste verjaardagsfeest nog even uit
UTRECHT (ANP) – Woensdag is het exact 175 jaar geleden dat de Hollandsche IJzeren Spoorwegmaatschappij (HSM) werd opgericht, een rechtsvoorganger van de huidige NS. Toch is de enige die de spoorvervoerder op deze bijzondere dag in het zonnetje zet een Londense buschauffeur.
Tijdens de Olympische Spelen verzorgt NS-dochterbedrijf Abellio een speciale shuttlebus tussen het Holland Heineken House en het Londense metrostation Wood Green. Woensdagavond rijdt deze bus precies voor de 2500ste keer op en neer, en ter ere van die gelegenheid wordt de chauffeur door het bedrijf gehuldigd met een bloemetje.
De NS heeft ervoor gekozen het eigen ‘175-jarig bestaan’ pas te vieren in 2014 wanneer het ook echt 175 jaar geleden is dat de eerste Nederlandse trein reed. Bij eerdere jubilea in 1939, 1964 en 1989 heeft het bedrijf die gebeurtenis eveneens centraal gezet in de viering.
Na de oprichting van de HSM op 8 augustus 1837 was namelijk nog 2 jaar nodig voor er daadwerkelijk een trein kon rijden van Amsterdam naar Haarlem. De aanleg van de eerste spoorlijn bleek een lastige opgave vanwege het vele water, moeras en veen in dit laag liggende deel van Nederland. Bovendien bestond er bij omwonenden toentertijd nog enige angst voor met topsnelheden van 35 kilometer per uur langs denderende treinen. Zo dachten sommige boeren zelfs dat hun koeien daardoor zure melk zouden geven.
Feitelijk bestaat de NS overigens ook nog niet zo lang. In de tweede helft van de 19de eeuw kende Nederland nog een andere grote spoorwegmaatschappij: de Staatsspoorwegen (SS). In 1917 sloten de HSM en deze SS een samenwerkingsovereenkomst en pas op 1 januari 1938 was de oprichting van het fusiebedrijf NS een feit. De naam van de HSM leeft nu alleen nog voort in die van het Haagse treinstation Hollands Spoor.