Commentaar: Ruzie Apple en Samsung
De bedrijven Apple en Samsung zijn verwikkeld in een bitter gevecht. Het zeer succesvolle Amerikaanse bedrijf van wijlen Steve Jobs daagt zijn concurrent Samsung overal ter wereld voor de rechter op de beschuldiging dat het Koreaanse bedrijf steelt van Apple. Het gaat dan om diefstal van design, maar ook van patenten.
De oorzaak van de juridische strijd ligt daarin dat het succesvolle Samsung als een van de weinige technologiebedrijven ter wereld een echte bedreiging vormt voor Apple. Dat Amerikaanse bedrijf heeft na de ontwikkeling van een muziekspeler –de iPod– en een smartphone –de iPhone– een enorme comeback gemaakt. Zonder overdrijven kan gesteld worden dat vooral de ontwikkeling van de iPhone het aanzien van de wereld op het gebied van communicatie heeft veranderd. Het aanraakscherm –touchscreen– van de iPhone bleek uiteindelijk de doorbraak voor de smartphone en de opmaat naar de tabletcomputer. Met de iPad zette Apple ook in deze markt de absolute standaard.
Inmiddels heeft de iPhone z’n vijfde verjaardag gevierd. En het heeft jaren geduurd voordat een andere ontwikkelaar van mobiele telefoons ook maar in de verte een bedreiging werd voor Apple. Nokia, tot voor kort ’s werelds belangrijkste telefoonmaker, en BlackBerry wankelen, terwijl Apple als bedrijf zo’n 500 miljard euro waard is en zo veel geld in kas heeft dat het van gekkigheid niet weet wat daarmee te doen.
Maar toen kwam Samsung met nieuwe smartphones op de markt zoals de Galaxy II en recent de Galaxy III. Volgens Apple is het design van deze telefoons vrijwel volledig gestolen van Apple. Blijkbaar zien de consumenten ook overeenkomsten, want de Galaxy-lijn van Samsung is inmiddels mateloos populair. Wat Apple vervolgens nog meer gemotiveerd maakt om Samsung in de rechtbank te verslaan.
Inmiddels hebben sommige rechters –de diverse zaken dienen in verschillende landen over de hele wereld– meer of minder openlijk uitgesproken het geschil tussen beide ontwikkelaars heilloos te vinden. Zo noemde een Australische rechter de rechtszaak tussen Apple en Samsung over het patent op het gebruik van mobiel internet „belachelijk.” Hij vroeg beide bedrijven zelfs om zo snel mogelijk duidelijk te maken waarom de zaak überhaupt door zou moeten gaan.
Cliënten van beide bedrijven hebben, vanzelfsprekend, allebei hun eigen visie op het geschil. Want vooral Apple- gebruikers zijn al lang niet meer alleen consument van de producten die het Amerikaanse bedrijf maakt. Niet zelden verdedigen ze alles wat Apple maakt en doet met een welhaast religieuze ijver. Dit gedrag ontlokte ooit iemand de uitspraak dat Apple geen merk is, maar een kerk.
Hoe het ook zij: het feit dat producten op elkaar lijken, wil nog niet zeggen dat ze dus ook gestolen zijn van elkaar. Als dat zo was, zou ieder bedrijf dat een auto ontwerpt met vier wielen en een stuur door zijn concurrenten wegens plagiaat voor de rechter gedaagd kunnen worden.
Misschien moet Apple het feit dat alle smartphonemakers de iPhone en de iPad als voorbeeld nemen, maar beschouwen als het grootste compliment dat het kan krijgen.