Economie

A380 vliegt eindelijk lijndienst op Schiphol

AMSTERDAM (ANP) – Vliegtuigspotters hebben er lang op moeten wachten, maar nu gebeurt het dan: woensdagmiddag om 13.30 uur verwelkomt luchthaven Schiphol de eerste commerciële vlucht met de Airbus A380. Het megavliegtuig van luchtvaartmaatschappij Emirates zal traditioneel worden ontvangen door een brandweerspuit die hoge waterbogen spuit over het binnenkomende toestel.

31 July 2012 15:55Gewijzigd op 14 November 2020 22:26
Airbus A380. Foto EPA
Airbus A380. Foto EPA

De afgelopen maanden heeft Schiphol zijn vliegtuigslurven en gates in gereedheid gebracht voor dit meer dan 70 meter lange verkeersvliegtuig, dat over de gehele lengte uit twee passagiersdekken bestaat. Met een capaciteit van circa 500 passagiers zal de A380 voortaan dagelijks op en neer gaan vliegen tussen Amsterdam en Emirates’ thuishaven Dubai.

Eenmaal eerder landde dit grote vliegtuig op Schiphol. Op 15 juli 2010 hadden vele belangstellenden zich verzameld bij de Polderbaan om een glimp op te vangen van een testtoestel uit de Airbusfabriek in Toulouse. De afgelopen 2 jaar fungeerde Schiphol als A380-uitwijkluchthaven voor onder meer London Heathrow, maar er deed zich nooit een situatie voor die een landing op Nederlandse bodem nodig maakte.

„Om een verbinding te onderhouden met een A380 is voldoende marktvraag nodig. Dat geldt niet voor alle routes”, zegt een woordvoerder van de Amsterdamse luchthaven. Dubai is echter een sterk opkomende vakantiebestemming en heeft zich in korte tijd ontpopt als geschikt overstapoord op vluchten naar Afrika en Azië. De reiskoepel ANVR telde afgelopen winter 10.600 Nederlanders die een pakketreis boekten naar de woestijnstad, ruim vier keer zo veel als twee winters terug. Zelf registreerde Schiphol vorig jaar in totaal 525.622 passagiers tussen Amsterdam en Dubai.

Ook de luchtvaartmaatschappijen Malaysia Airlines en China Southern gaan binnenkort mogelijk op Schiphol vliegen met een A380. De KLM liet echter weten voorlopig geen plannen te hebben om deze tegenhanger van Boeings 747 aan te schaffen. „Dit grote vliegtuig past niet bij onze strategie. Wij zetten liever in op de wens van passagiers om op verschillende tijdstippen te vliegen”, aldus een zegsvrouw van het in 2004 in Franse handen overgegane bedrijf.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer