Blair wil spoorwegen op de rails zetten
De regering-Blair heeft maandag een plan gepresenteerd om de Britse spoorwegen weer op de rails te krijgen.
Met het plan, dat de periode tot en met 2010 bestrijkt, is een bedrag van 33,5 miljard pond (54,3 miljard euro) gemoeid, die deels door de overheid (10,5 miljard pond) en deels door particuliere investeerders (23 miljard pond) moeten worden opgebracht. Het plan is vooral gericht op verbetering van het treinverkeer van en naar Londen en de rest van Zuidoost-Engeland.
Voorzitter Bowker van de Strategic Rail Authority, de regeringscommissie die het plan heeft bedacht, constateerde dat de waardering van de treinreiziger „nog nooit zo gering is geweest” en dat „er iets moet gebeuren.”
De problemen met de spoorwegen zijn voorpaginanieuws geworden, mede door een serie stakingen en een aantal treinongelukken met dodelijke afloop. De ongelukken noopten tot grootschalige herstelwerkzaamheden, die nog meer vertragingen in de hand werkten, waardoor de ontevredenheid van de treinreizigers nog verder toenam. Voorts heeft minister van Verkeer Byers Railtrack, de private eigenaar van de spoorrails, tot surseance van betaling gedwongen door de overheidssubsidies in te trekken. De spoorwegen zijn daarmee voor de regering uitgegroeid tot een politieke kwestie van de eerste orde.
Premier Blair had de verbetering van de openbare dienstverlening, met name de spoorwegen, al centraal gesteld in zijn herverkiezingscampagne. De zaak is echter niet eenvoudig en critici zagen in de verschuiving van zijn aandacht naar de internationale politiek na de aanslagen van 11 september een strategie om zijn prioriteiten bij te stellen.
De Strategic Rail Authority zegt een einde te willen maken aan „bijna drie decennia van consistente onderinvesteringen in de Britse spoorwegen.” De spoorwegen moeten hun stabiliteit en het vertrouwen van het publiek zien te herwinnen, als zij in aanmerking willen komen voor de noodzakelijke particuliere investeringen, aldus de commissie.
De 33,5 miljard pond die nu worden voorzien, zijn 4,4 miljard pond (7,1 miljard euro) meer dan de regering beloofde toen zij in 2000 haar tienjarenplan voor de spoorwegen ontvouwde. Het nieuwe plan belooft 1700 nieuwe treinstellen op de drukke zuidoostelijke trajecten tegen het jaar 2004, 700 miljoen pond (1,1 miljard euro) aan extra rails en signalen op honderd locaties tegen 2007, en de opleiding van spoorwegpersoneel op een landelijk scholingsinstituut.
Bijna alle voorgestelde projecten moeten worden gefinancierd door publiek-particuliere samenwerkingsverbanden, een constructie waar niet iedereen evenveel vertrouwen in heeft. Theresa May, verkeerswoordvoerster van de Conservatieve oppositie, zei er een groot vraagteken bij te plaatsen of particuliere investeerders over de brug zullen komen, gezien de chaos bij Railtrack.