Beatrix laat Maasvlakte 2 sluiten door Prins der Nederlanden en Vox Máxima
Met sirenegeloei en het afsteken van vuurpijlen vierden waterbouwkundigen op 17 april 1987 het afsluiten met zand van het laatste gat in de Philipsdam. Ruim 25 jaar later vierden baggeraars bij de Tweede Maasvlakte woensdag zo’n zelfde feestje.
Klik op de foto om een serie animaties te zien van het sluiten van de zeewering.
De sluiting van het gat in de Philipsdam was het laatste grote karwei van de Oosterscheldewerken. De dam tussen Sint Philipsland en de Grevelingendam was nodig om de getijdenwerking in de Oosterschelde te behouden.
De sluiting van de zeewering op de Tweede Maasvlakte is nodig om gigantische zeeschepen in alle rust hun lading te laten lossen. Koningin Beatrix gaf woensdag het startsein om het allerlaatste stukje van de 11 kilometer lange zeewering met zand te vullen. De sleephopperzuigers Prins der Nederlanden en Vox Máxima zijn al weken bezig om vanuit de Noordzee het gat kleiner te maken. Vanuit het binnenmeer brengt snijkopzuiger Edax zand aan.
In totaal is er 10 miljoen kubieke meter zand nodig om het gat in de zeewering te vullen. Voor de complete Tweede Maasvlakte is 325 miljoen kuub zand aangebracht. Dat is evenveel als duizend grote voetbalstadions gevuld met zand.
De sluiting kan alleen plaatsvinden bij dood tij. Dan is het verschil tussen eb en vloed het kleinst en de stroming in het gat het minst sterk. Bij veel stroming zou het aangebrachte zand onmiddellijk weer worden weggezogen. Dood tij treedt eens in de twee weken op.
Cijfers
Aantal zeeschepen dat Rotterdam aandeed in 2011: 33.681
Verwachte aantal zeeschepen in haven Rotterdam in 2033: 57.000
Aantal binnenvaartschepen dat Rotterdam aandeed in 2011: 28.000
Verwachte aantal binnenvaartschepen in haven Rotterdam in 2033: 70.000
Totale omvang Maasvlakte 2 in 2033: 2000 hectare
Waarvan bedrijfsterrein: 1000 hectare
Containerterminals: 630 hectare
Moderne chemische industrie: 190 hectare
Distributie: 180 hectare
Uitbreiding ten opzichte van bestaande haven: 20 procent
Kosten aanleg: 2,9 miljard euro