Canadese kledingontwerpster verkoopt eerbare badkleding
ONTARIO – De Canadese kledingontwerpster Crystal Huyben (27) verkoopt nette badmode. Ze was „opdringerige blikken” op het strand en in het zwembad zat en ontwierp zelf haar zwemkleding: Simply Modest.
De ontwerpster is christelijk; eerbaarheid is een speerpunt voor haar. Maar haar badmode trekt niet alleen klanten die haar levensovertuiging delen. Ook vrouwen die gevoelig zijn voor de zon, littekens willen verbergen of zich gewoon in een ruim gewaad willen hullen bij het baden, bestellen de zwemkleding.
Huyben groeide op in een christelijk gezin, met drie zussen. „Wij wilden ongehinderd van het water kunnen genieten, maar wel eerbaar gekleed.” Ze raapte vroeger „spullen bij elkaar” en trok shorts en shirts over haar zwempak aan, waardoor een wonderlijk laagjesgeheel ontstond. Dat werd ze zat. „We wilden iets wat er niet alleen discreet uitzag, maar ook mooi en vrouwelijk.”
Huyben ging aan de slag met ”spandex” of elasthaan, een lichtgewicht stof met een grote rekbaarheid. Het resultaat is een collectie vrolijke badmode waarin het comfortabel zwemmen moet zijn.
De ontwerpen waren aanvankelijk bedoeld voor eigen gebruik, maar veel meer vrouwen bleken erom verlegen te zitten, aldus Huyben. Na haar studietijd besloot ze de zwemkleding grootschaliger te gaan produceren.
Haar onderneming Simply Modest kreeg de afgelopen weken aandacht in verschillende media, zoals in de Engelse Daily Mail. De Spaanse protestantse nieuwsdienst protestantedigital.com wijdde er zaterdag een bericht aan op zijn website. Sommige critici verwijten Huyben overigens „preutsheid”, en de badkleding is zelfs al vergeleken met boerka’s.
Chantelle Thomson, eigenares van Diviine ModesTee –een andere modezaak met relatief ingetogen kleding– denkt dat niet alleen vrouwen met een religieuze levensovertuiging voor verhullende badkleding kiezen. In 2011 verkocht ze nog voor 90 procent aan mormoonse vrouwen in de VS, maar ze schat dat dit jaar 30 procent van haar klanten niet-religieus is.
Toen een fan in maart een foto op de socialemediasite Pinterest plaatste, ontving Thomson duizend orders binnen 48 uur. In juni sloeg ze 75.000 van de discrete badpakken in. Inmiddels is zij bijna door de voorraad heen, zei ze tegenover The Huffington Post, een Amerikaanse nieuwswebsite. Thomson schat dat haar bedrijf dit jaar zo’n 50 procent meer omzet draait.