Je kind de baas op sociale media
Sociale media zijn –wat we er ook van vinden– compleet geïntegreerd in het leven van onze kinderen. Dankzij laptop en smartphone zijn ze, niet zelden al vanaf jonge leeftijd, vrijwel altijd online en verbonden met hun leeftijdsgenoten.
Veel speelt zich af buiten het blikveld van ouders, en als die zich niet inspannen om hun kinderen te begrijpen en te volgen, leggen ze het qua mediawijsheid onherroepelijk af tegen hun kroost. Om dat te voorkomen schreef Marlies Slegers ”Soci@l kids”, een handzaam boek vol tips en uitleg over sociale media.
Heel basaal (het is verbazingwekkend hoeveel ouders nauwelijks weten wat hun kinderen online uitspoken) legt ze uit wat sociale media zijn, hoe kinderen deze gebruiken en welke risico’s maar ook kansen dat met zich meebrengt.
Slegers maakt de lezer wegwijs op veelgebruikte platforms zoals Hyves, Facebook en Twitter. Ze geeft uitleg over YouTube, chatten en onlinespelletjes. En hoewel ze erg positief is over sociale media, benoemt de auteur ook uitvoerig de gevaren. Ze gaat in op cyberpesten, virtuele diefstal, chantage en loverboys. En ze biedt tips om ongewenst gedrag te herkennen en te voorkomen.
Verwacht in ”Soci@l kids” geen ethische verhandelingen over de voors en tegens van sociale netwerken. Maar ouders hebben met het boek wel een praktische gids in handen die hen helpt het gesprek met hun kinderen aan te gaan. Want dat is tegelijk ook de belangrijkste tip die de auteur meegeeft: blijf in gesprek. En ga zelf online, zodat je als ouder weet en ervaart in welke wereld je kinderen zich begeven.
Of zoals Slegers het zelf verwoordt: „We hoeven geen experts te worden om onze kinderen te begeleiden op sociale media. Maar we moeten wel te vinden zijn in de sociale netwerken van onze kinderen. Want hoe zelfstandig ze ook lijken, ze hebben ons wel degelijk hard nodig.”
Boekgegevens
”Soci@l kids. Je kind op sociale media”, door Marlies Slegers; uitg. Scriptum Schiedam, 2012; ISBN 978 90 5594 877 2; 224 blz.; € 16,95.