Provincie akkoord met Rijnlandroute
DEN HAAG (ANP) – Na jarenlange discussie heeft Zuid-Holland groen licht gegeven voor de Rijnlandroute, de oost-westverbinding tussen de snelwegen A4 en A44. Een meerderheid van Provinciale Staten ging woensdag akkoord met de aanleg van de weg ten zuiden van Leiden.
Ook wordt in het noorden van Zuid-Holland de komende jaren extra geld gestopt in verbetering van het openbaar vervoer. De RijnGouwelijn, de lightrailverbinding tussen Katwijk en Gouda, is van de baan.
Voor de Rijnlandroute kozen Provinciale Staten een variant met een tunnel onder Voorschoten. Hiertegen is weerstand van de kant van bewoners uit deze plaats, die onder meer vrezen voor aantasting van de natuur. De aanleg, die volgens de plannen in 2014 begint, gaat 931 miljoen euro kosten.
Over de Rijnlandroute wordt al zo’n 30 jaar gediscussieerd. De weg staat zelfs al 40 jaar op kaarten ingepland. Een alternatief tracé met een tunnel onder Leiden had de voorkeur van een aantal bewoners en natuurorganisaties. Maar zo’n verbinding zou de verkeersdrukte in de toekomst onvoldoende kunnen verwerken, aldus het provinciebestuur.
De provincie heeft nu het tracé bepaald. De Tweede Kamer vergadert donderdag ook nog over de verbindingsweg. Er zit ook geld van het Rijk in.
Provinciale Staten besloten verder dat in het noorden van Zuid-Holland de komend jaren 483 miljoen euro wordt gestopt in verbetering van het openbaar vervoer. Tussen Leiden en Utrecht gaan de treinen vanaf 2018 in hogere frequentie rijden en tussen Gouda en Alphen komt een zogeheten lighttrainverbinding. Ook worden vrije busbanen aangelegd. De RijnGouwelijn, waar jarenlang over is gesteggeld, komt er dus niet.
Achterliggende gedachte van de investeringen van Rijk, provincie en betrokken gemeenten is dat de Randstad steeds meer één stedelijk gebied wordt. Daarin gaan steeds meer mensen wonen, werken en dus ook reizen.