Dr. W. Dekker op conferentie GB: Genade beste tegengif in cultuur
ELSPEET – Er is geen beter tegengif tegen de alom tegenwoordige suggestie van onze cultuur dat het christelijk geloof iets van vroeger is dan de verkondiging van Christus. Dr. W. Dekker: „Het best gewapend ben je in deze tijd als je het woordje genade hebt leren verstaan. Heel diep, heel bevindelijk. Geloof bij de gratie Gods.”
Mensen begrijpen de context van de moderne en postmoderne wereld meestal pas wanneer het bijna te laat is of al helemaal te laat is, zei theoloog dr. Dekker donderdagmiddag in Elspeet op de predikantenconferentie van de Gereformeerde Bond in de Protestantse Kerk in Nederland. „Tot op de dag van vandaag groeien sommigen op in een familiecultuur, dorpscultuur of reformatorische cultuur, die hen het gevoel geeft, dat het normaal is om te geloven en abnormaal om dat niet te doen. In die context komen de woorden „dat het vandaag heel onvanzelfsprekend geworden is om te geloven” nog nauwelijks aan.”
Volgens de studiesecretaris van de IZB (voor zending in Nederland) is geloven in de huidige, postchristelijke agnostische tijd moeilijker dan vroeger. „Het klinkt mij daarom zo ongelooflijk gemakkelijk en vooral ook ondankbaar in de oren, wanneer vandaag gezegd wordt: „We moeten niet treuren om het verdwijnen van de christelijke cultuur uit Europa. Dat is toch altijd maar een dunne vernislaag geweest. De ware kerk was altijd marginaal, vandaag komen we er op een nieuwe manier achter, dat dit de eigenlijke gestalte van de kerk is.” Deze geluiden getuigen niet alleen van onderschatting van wat geweest is en ondankbaarheid ten aanzien van wat aan rijkdommen geschonken werd. Ze miskennen vooral hoe anders en in zekere zin hoeveel gemakkelijker het was om in deze voorbijgegane cultuur tot geloof te komen dan thans.”
Dr. Dekker, schrijver van het boek ”Marginaal en missionair”, ziet de afbraak van het gekerstende Europa onder meer als een oordeel van God. Nodig is dat christenen van deze „tijden van crisis” leren, zich verootmoedigen en zich bekeren. „Vanavond ontvangt Huub Oosterhuis in de nacht voor de theologie de oeuvre prijs voor de meest spraakmakende theoloog. De hoofdstelling van het pamflet dat hij ter gelegenheid hiervan schreef luidt: God is vervangen door hebzucht. Dat ziet hij als de wortel van alle kwaad in onze moderne westerse cultuur. Daar zou hij weleens helemaal gelijk in kunnen hebben.”
”Wachten op God Die Zich verbergt”, zoals het thema van de tweedaagse predikantenconferentie luidt, kan volgens dr. Dekker niet anders betekenen dan dat christenen zich bekeren van hun materialisme. „Wij moeten elkaar als christenen helpen hier concrete wegen van bekering te vinden, opdat God niet langer voor ons en onze tijdgenoten verduisterd zal blijven. Waar bankgebouwen zijn verrezen, hoger dan de hoogste kerktoren, en christenen in deze ontwikkeling ongemerkt zijn meegegaan, wordt God letterlijk onzichtbaar.”
Het grote probleem in het Nieuwe Testament was volgens de IZB-studiesecretaris eigenwillige godsdienst. Zo kunnen christenen in Nederland zich vaak niet voorstellen dat God vaak op heel onverwachte plaatsten werkt. „In het Reformatorisch Dagblad stond vorige week een indrukwekkend interview met de leider van de Koptische Kerk in Nederland, die in korte tijd een grote groei heeft doorgemaakt. Er stond zo’n grote foto van de man in vol ornaat in de krant, dat de hele krant rook naar wierook. Zouden wij van zo iemand iets kunnen leren? „De kern van mijn geloof is dat ik met Christus gestorven en opgewekt ben”, zei hij. „Jezus is mijn leven, mijn overvloed.” Zou God werkelijk in ons geseculariseerde Nederland zulke mensen naar ons toesturen met de bedoeling, dat wij hen zouden negeren? Zou dat niet eigenwillige godsdienst zijn, die niet erkent hoe God bij anderen werkt: Samaritanen, de heidense hoofdman, de Kananese vrouw, Zacheüs?”
Wanneer het gelaat van Europa verandert en steeds meer kerktorens afgebroken worden, zal het volgens dr. Dekker erom gaan dat er christelijke gemeenschappen aanwezig blijven. „Zij zullen zelf verwijzingen zijn naar God in een cultuur, die Hem heeft dood verklaard. Christelijke gemeenschappen met een levensstijl die nieuwsgierig maakt, die uitlokt tot vragen – zij zullen het nieuwe referentiekader zijn om Gods aanwezigheid te ontdekken.”