Kerk & religie

Predikantenconferentie GB: Wachten op én spreken tot de Verborgene

ELSPEET – Christenen moeten serieus nemen dat God Zich verbergen kan. Hij kan ervoor kiezen om Zich terug te trekken, ver te zijn en te zwijgen. En dat zou best nu het geval kunnen zijn, denkt ds. W. J. Dekker. „Hij is de levende God Die óns serieus neemt, ook wanneer wij volharden in ongeloof, oppervlakkigheid, liefdeloosheid, in een leven waarin Hij niet werkelijk de eerste is.”

Kerkredactie
21 June 2012 10:01Gewijzigd op 14 November 2020 21:43
Conferentiezaal Mennorode. Foto RD
Conferentiezaal Mennorode. Foto RD

Ds. Dekker uit Delft sprak donderdagmorgen in Elspeet op de predikantenconferentie van de Gereformeerde Bond in de Protestantse Kerk in Nederland, die gaat over het thema ”Wachten op God Die Zich verbergt”. De predikant ging in op de vraag hoe het Oude Testament spreekt over de afwezigheid van God en wat dit betekent voor deze tijd.

Ds. Dekker verwees onder meer naar het boek ”De zwijgende God” van Marjo Korpel en Johannes de Moor, die alle teksten in het Oude Testament over het spreken en zwijgen van God analyseerden. „Het resultaat is opmerkelijk: 98,5 procent van deze teksten gaan over het spreken van God; slechts 1,5 procent over Zijn zwijgen.”

Voor Korpel en De Moor is de ervaring van Gods zwijgen vooral het probleem van mensen. „Wíj zwijgen. En de oproep is dan om dat vooral niet langer te doen. Zij halen het dus helemaal bij God weg. Dat is jammer en ik denk ook onjuist. De levende God kan ook Zelf zwijgen en Zich verbergen.”

Volgens de predikant spreekt het Oude Testament op twee manieren over de verberging van God. „Wij leren de levende God kennen in zoverre Hij Zich te kennen geeft en dat is nooit helemaal. Ik denk hier aan Mozes, die vraagt om Gods aangezicht te mogen zien maar niet meer dan Gods rugzijde te zien krijgt en dat blijkt al heel wat te zijn.”

Daarnaast is er sprake van een verberging die te maken heeft met het handelen van God. God kan Zich ook actief verbergen. „Al heel vroeg in zijn geschiedenis heeft het volk Israël dit ervaren. Het is tijdens de barre tocht door de woestijn, wanneer eten en drinken ontbreken. Is de Heere nu in ons midden of niet, vragen de Israëlieten zich hardop af. Deze actieve verberging van God wordt ervaren in de nood van het concrete leven.”

Gods verborgenheid en Gods verberging: beide manieren van spreken zijn van grote betekenis, stelde ds. Dekker. „Omdat ze ons openbaren wie Hij is, de levende God. Steeds weer opnieuw heeft Israël ervaren dat zijn God een verborgen God is, Die Zich in bepaalde tijden ook actief verbergen kan. Daarom is de ervaring van de verberging van God mijns inziens een even wezenlijk element van Israëls Godsgeloof als de ervaring van Zijn openbaring.”

Ds. Dekker concludeerde dat er in het Oude Testament niet altijd sprake is van een direct, oorzakelijk verband tussen de verberging van God en het handelen van mensen. Hij ziet een verschil tussen het getuigenis in de Psalmen en dat van de profeten. „In de Psalmen is Gods verberging een vraag. Bij de profeten is zij een teken van Gods gericht. Als het gaat over Gods verberging moeten wij met twee woorden spreken.”

Het geheim van een ommekeer in Gods verberging ligt volgens ds. Dekker in Zijn barmhartigheid, goedertierenheid en gerechtigheid. „Als er vandaag sprake is van verberging of afwezigheid van God, moeten we voor een ommekeer ook bij God Zelf zijn.”

Christenen moeten leren wachten op God. „Dat lijkt mij de eerste oefening vandaag. Wachten op God is ondertussen –Bijbels gesproken– iets heel anders dan afwachten. Wachten op God is vol spanning, een gespannen uitzien naar Zijn komen.”

Dit wachten moet samen opgaan met spreken. „Spreken tot de God Die Zich verbergt. Dan doen we zoals de gelovige uit vroeger tijden deed wanneer hij Gods verberging ervaarde. Hij legde zich er niet gelaten bij neer, maar keerde zich tot zijn God. Opdat Hij Zich opnieuw openbaart. Waarom zouden we dit doen? Vanwege die barmhartigheid, goedertierenheid en gerechtigheid van God. Of anders gezegd: omdat God is Wie Hij is. Dat is ons houvast.”

Dr. W. Dekker sprak vanmiddag over de afwezigheid van God in de huidige cultuur. Neerlandicus Tjerk de Reus gaat vanavond in op de vraag of er in moderne literatuur sprake is van een verborgen verlangen naar God. De predikantenconferentie wordt morgen afgesloten met lezingen van dr. A. Huijgen en ds. A. Beens.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer