Stadsregio Rotterdam wil meer fietsers op F16
DORDRECHT – De Stadsregio Rotterdam gaat onderzoeken hoe de vernieuwde snelfietsroute F16 tussen Dordrecht en Rotterdam nog beter kan worden benut. Doel is meer mensen uit de auto te krijgen en meer op de fiets.
Dat maakte de Stadsregio Rotterdam maandag bekend. In het kader van het onderzoek telt en enquêteert het bureau SOAB volgende week fietsers die gebruikmaken van de bestaande fietsroute tussen beide steden.
Deze 19 kilometer lange route wordt de komende tijd aantrekkelijker gemaakt. De opknapbeurt bestaat onder meer uit het aanbrengen van asfalt, goede bewegwijzering en verlichting.
Het asfalt moet tegels vervangen, zodat fietsers sneller op de plaats van bestemming aankomen. De totale kosten bedragen ongeveer 3 miljoen euro.
Volgende week worden er langs de bestaande fietsroute tijdens de ochtendspits folders uitgedeeld en fietsers geteld bij de Erasmusbrug, de Willemsbrug en stadion De Kuip in Rotterdam. Ook onder de A15 aan de noordoostkant van Barendrecht, aan de Langeweg ten noorden van Zwijndrecht en op de Stadsbrug tussen Dordrecht en Zwijndrecht worden de berijders van tweewielers geteld.
Fietsers die de route op andere dagen gebruiken, kunnen eveneens meedoen. Op de folders staat een link naar de enquête op internet. Bij regenachtig weer schuift het onderzoek een week op. Met de enquête hopen de initiatiefnemers boven water te krijgen hoe ze het gebruik van de snelfietsroute kunnen stimuleren.
De resultaten worden gebruikt voor een campagne die zo veel mogelijk mensen ertoe moet bewegen op de fiets naar het werk te gaan. „Op die manier komen er minder auto’s op de A16 en worden werkbestemmingen in Dordrecht en Rotterdam, maar ook tussenliggende bedrijventerreinen, beter bereikbaar”, aldus de stadsregio.
Maandag fietst een onderzoeker van de Fietsersbond de route met een meetfiets. Hij filmt wegvakken en kruispunten. Verschillende meetapparaten registreren de wegdekkwaliteit, de gemiddelde snelheid, het oponthoud en de geluids- hinder.
Dit onderzoek moet het comfort en de veiligheidsaspecten van de route in beeld brengen. „De aanpassingen van het traject moeten ertoe leiden dat fietsers in ieder jaargetijde prettig, direct, veilig en snel over de F16 kunnen fietsen.”
Het onderzoek van SOAB heeft niet alleen plaats in opdracht van de Stadsregio Rotterdam, maar ook namens het waterschap Hollandse Delta en de gemeenten Dordrecht, Zwijndrecht, Ridderkerk, Barendrecht en Rotterdam. Deze partijen werken samen aan de aanleg van de F16. Deze moet eind 2013 klaar zijn.
Het onderzoek is een nulmeting. Als de snelfietsroute klaar is, wordt het onderzoek herhaald.