Nieuwe Golf moet Volkswagen op goede weg helpen
Volkswagen heeft maandag zijn nieuwe model Golf gepresenteerd, waarmee het Duitse autoconcern de neergang in zijn resultaten hoopt te keren. Van de nieuwe Golf, de „vijfde generatie", denkt VW er dit jaar 135.000 van te verkopen. Volgend jaar moeten er er 600.000 zijn.
De productie, in Wolfsburg, draait nog niet op volle toeren. Op het ogenblik rollen er dagelijks tweehonderd van de band, later worden dat er 2000. Begin oktober staat de auto in de showroom. De naam van VW’s hoofdvestiging werd maandag voor de gelegenheid omgedoopt in „Golfsburg".
VW haalt 15 procent van zijn omzet en ruim 30 procent van zijn winst uit de verkoop van de Golf. Het autoconcern heeft er sinds het begin van de productie, 29 jaar geleden, 22,4 miljoen van gemaakt. In de eerste helft van dit jaar kwam de verkoop uit op 270.000 stuks.
Het autoconcern hoopt met het nieuwe model zijn resultaten op te kunnen krikken. In het eerste kwartaal van dit jaar zakte de bedrijfswinst met 46 procent tot 604 miljoen euro. Het nettoresultaat slonk met 68 procent tot 202 miljoen euro.
Niet alleen de matige gang van zaken op de automarkten van West–Europa en de Verenigde Staten zijn de oorzaak van de winstdaling. VW zit veelal met verouderde modellen en kampt met hoge kosten voor de introductie van nieuwe.
De nieuwe Golf is wat groter dan zijn voorganger, maar volgens de analisten zijn er verder niet veel verschillen. Ze vragen zich dan ook af of de Golf VW er weer helemaal bovenop kan helpen.
De autoproducent heeft al terrein verloren aan concurrenten als Peugeot (met de 307) en Renault (met de Mégane). Ook Opel en Ford komen binnen afzienbare tijd met nieuwe modellen in het marktsegment waar de Golf zijn dominante positie al enige tijd geleden is kwijtgeraakt.