Glossy Meer moet gesprek met zoekers op gang brengen
AMERSFOORT – Het glossy magazine Meer, dat begin september wordt gepresenteerd, moet christenen en mensen in hun omgeving helpen om met elkaar in gesprek te komen. Wat initiatiefnemer ds. Hans Eschbach betreft worden er ten minste 200.000 exemplaren gedrukt. „Daar bid ik voor.”
Aansluiten bij de belevingswereld van de postmoderne Nederlander. Niet pretenderen de wijsheid in pacht te hebben. De zoektocht van mensen naar de zin van het leven meemaken. Niet evangeliseren en toch in een gesprek kunnen doorsteken naar de diepte.
Het zijn geen geringe uitdagingen waarvoor de initiatiefnemers van Meer, een eenmalige glossy, zich gesteld zien. Het blad is ontstaan uit een idee van Hans Eschbach, oud-directeur van het Evangelisch Werkverband in de Protestantse Kerk. „Uit onderzoek blijkt dat zo’n 4 miljoen Nederlanders geloven dat er meer is tussen hemel en aarde. Velen hebben zich onder het juk van de kerk uitgeworsteld, maar vragen zich af: Is dit het nu? Toch zoeken ze de antwoorden op hun vragen niet bij Jezus”, aldus ds. Eschbach.
De predikant vond medestanders voor het uitbrengen van Meer in de zendingsorganisatie IZB, de Evangelische Alliantie (EA) en interkerkelijke organisatie voor evangelisatie Agapè. Ook 21 andere organisaties, waaronder diverse kerken, hebben zich aangesloten. Zij gaan helpen bij de verspreiding.
Cadeau
Voor de distributie van Meer, die op 1 september plaats moet hebben, is een bijzonder systeem bedacht, aldus ds. Eschbach. „Voor 2 euro kunnen christenen exemplaren van het blad kopen. Vervolgens is het de bedoeling dat ze het als een cadeautje aan de buren geven.” Op de website isermeer.nl kunnen tot begin juli bestellingen worden geplaatst.
Het is de uitdaging om, behalve het weggeven van een glossy aan de buren, aan nazorg te doen, zegt ds. Jan Wessels van de EA. „Dat kan heel persoonlijk worden ingevuld, maar we doen ook suggesties. Daarom zijn er op dit moment al toerustingsavonden in diverse kerken.”
Om mensen die het niet zien zitten om het blad persoonlijk aan hun buren te overhandigen tegemoet te komen, is er een ansichtkaart beschikbaar met ruimte voor een toelichting. „We willen dat er geen drempels zijn voor mensen om het blad te verspreiden”, zegt ds. Wessels.
De glossy Meer richt zich niet op alle Nederlanders, zegt ds. Louis Wüllschleger, directeur van de IZB. „Daarvoor is de bevolking te divers. Degenen die wij willen aanspreken, zijn de ‘zwevende kiezers’. Ik maak graag de vergelijking met de wereld rond het begin van de jaartelling. Enerzijds was er toen een hoge beschaving. Anderzijds was er toen ook de man-op-de-straat, die druk was met de dagelijkse beslommeringen. Zo is het ook vandaag. De groep die wij willen aanspreken, zijn juist die gewone Nederlanders. De mensen die zich bij alle drukte in deze maatschappij afvragen: Is dit nu alles?”
Eenmalig
Meer is geen onderdeel van een nationale evangelisatieactie, beklemtoont ds. Wüllschleger. „Het is een eenmalig instrument.” „Een stukje gereedschap”, vult ds. Wessels aan. „Mensen die zich begaan voelen met anderen en met hen in gesprek willen gaan over de vraag of er meer is tussen hemel en aarde, krijgen hiermee een extra instrument in handen.”
Als het aan ds. Eschbach ligt, krijgen alle huishoudens in Nederland op 1 september Meer aangeboden. Maar hij wil ook realistisch zijn. „De ondergrens ligt wat mij betreft bij 200.000 exemplaren. Daar bid ik voor, dat we dat aantal ten minste mogen halen.”
Op dit moment zijn er 25.000 bestellingen binnen. Ds. Eschbach blijft echter optimistisch. „Vergeet niet dat we aansturen op persoonlijke overhandiging van het blad, dat heeft de nodige voeten in de aarde. In veel kerken is men nog bezig met nadenken over de vraag: Doen we mee, en zo ja: hoe? Mensen kunnen het blad overigens ook zelf bestellen, ze hoeven niet op hun kerk te wachten.”
Speciale aandacht krijgt de uitwisseling tussen de glossy en de internetsite erismeer.nl. In het blad staan diverse verwijzingen. „Op de site worden mensen met hun vragen doorverwezen naar bestaande organisaties, zoals kerken”, zegt Agapèdirecteur Mark de Boer. „Daardoor blijft het ook lang na de verschijning van Meer voor mensen mogelijk om ergens aan te kloppen met hun vragen.”