„Sabotage voeding niet te voorkomen”
Doelbewuste vergiftiging van supermarktproducten is niet te voorkomen. Dat zegt een woordvoerster van Albert Heijn.
Een 45-jarige man heeft bekend toetjes uit de supermarkt thuis te hebben gevuld met gif, om ze daarna terug te plaatsen in het schap.
„We doen er alles aan om de consument en onze producten te beveiligen, maar mensen die echt kwaad willen, hebben een kans van slagen”, aldus het supermarktconcern gisteren in een verklaring.
In de laatste tien jaar is de aandacht voor de veiligheid van producten enorm toegenomen, aldus Albert Heijn. Voorbeelden daarvan zijn zegels, stickers, flapjes en lipjes op verpakkingen van onder meer jam, pindakaas en hagelslag die aantonen dat de verpakkingen nog niet zijn geopend. „De consument moet kunnen controleren dat potjes en pakken niet eerder open zijn geweest.”
Producten die in de supermarkt zijn gekocht en thuis zijn vergiftigd, gaan moeiteloos nog een keer langs de kassa, zegt Albert Heijn. Een extra magnetische beveiliging om dat te voorkomen is volgens de grootgrutter te duur voor producent en supermarkt. „En ook dat systeem is te omzeilen. Wie zegt dat die toetjes zijn afgerekend?” merkt de zegsvrouw op.
De eerste keer dat de verdachte toesloeg is Albert Heijn tijdig en concreet geïnformeerd door justitie. Toen zijn toetjes uit bepaalde supermarkten gehaald zonder dat de consument het merkte. „In het belang van de opsporing zijn de klanten toen niet geïnformeerd”, aldus de woordvoerster. De tweede keer bestond er geen aanleiding en was er geen waarschuwing. Op basis van gegevens op hun bonuskaart werden kopers achterhaald nadat een vrouw ziek was geworden.
Campina, producent van de toetjes, zegt dat de vergiftiging buiten zijn controle is gebeurd. „Binnen ons systeem is alles verzegeld”, zegt een woordvoerder van de zuivelproducent. Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) weigert te reageren.