De Reformatie
”Zwaar gereformeerd” staat er boven een stukje van prof. dr. A. Th. de Bruijne in De Reformatie (orgaan van de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt). „Wat is dat toch, dat ons soort (vrijgemaakt, red.) gereformeerden zo graag bekendstaat als modern en hip?”
„Onlangs berichtte Trouw over de plannen van de evangelische school De Passie te Wierden om zich te verbinden aan de Greijdanusscholengemeenschap in Zwolle. Dat kon wel eens moeilijk worden voor die vrolijke evangelische jongeren en hun eigentijdse ouders, voorzag de journalist. Je zult maar moeten intrekken bij dat „zwaar gereformeerde” Greijdanus. Poeh, schamperde ik in mezelf, toen ik het las. Dit maakt wel weer duidelijk dat het huidige Trouw binnen het orthodox-christelijke volksdeel nog geen klok heeft horen luiden. Ze moesten eens weten hoe modern Greijdanusjongeren en –niet te vergeten– hun ouders zijn. Ik was niet de enige lezer die dit journalistieke vooroordeel slecht kon uitstaan. Enkele dagen later schreef een lezeres een vriendelijk maar toch ook wat geprikkeld ingezonden met diezelfde strekking. Kom op zeg, het Greijdanus is niet reformatorisch of zo.
Waarom willen wij niet verward worden met reformatorische christenen? Die zijn niet modern en al evenmin hip. De samenleving vindt ze minstens eigenaardig. Dus tellen ze minder mee.
Maar is dat niet precies waar christenen volgens de Bijbel op moeten rekenen?
Nu weet ik ook wel dat reformatorische christenen vaak expres niet met de tijd meegaan en hun identiteit zoeken in vormen van vroeger. Dat vraagt de Bijbel nergens van ons. Maar het is niet erger dan opzettelijk wél met de tijd willen meegaan en kicken op je eigen vooruitstrevendheid waardoor je er helemaal bij hoort. Blijf in de tijd waarin God je plaatst gewoon jezelf, vanuit je eenheid met Christus. Niet defensief tegen die tijd, maar ook niet hijgerig eigentijds. En ja, dat noemen anderen waarschijnlijk snel „zwaar gereformeerd.””