Grotere zorg ondernemers over crisis
AMSTERDAM – Familiebedrijven voelen de gevolgen van de economische crisis. Hun zorgen over de winstgevendheid zijn fors toegenomen.
Dat blijkt uit een peiling die Van Lanschot onder 263 Nederlandse familiebedrijven hield. De bank presenteerde de resultaten van het onderzoek vanmiddag in Amsterdam.
De grootste zorgpunten onder ondernemers zijn volgens Van Lanschot de prijsconcurrentie, de beschikbaarheid van kredieten en de wet- en regelgeving. De familiebedrijven vinden het ondernemersklimaat verslechterd en geven aan niet blij te zijn met de aangekondigde bezuinigingsmaatregelen. Zo vindt 43 procent van de familiebedrijven een jaarlijkse bezuiniging van 18 miljard op de overheidsuitgaven te hoog en pleit slechts 7 procent van de ondernemers voor meer kostenbesparingen.
Uit de Familiebedrijven Barometer komt verder naar voren dat ondernemers het belang van internet wel onderkennen, maar de mogelijkheden van het web onvoldoende benutten. Angst voor cybercriminaliteit, kosten en het ontbreken van kennis over internet en de sociale media vormen de voornaamste drempels, aldus Van Lanschot.
In het onderzoek komt naar voren dat 27 procent van de familiebedrijven geen website heeft. Ondernemers zeggen vooral een website te hebben voor zichtbaarheid en bekendheid (65 procent) en voor het imago (54 procent).
Slechts een op de drie ondernemers zet internet gericht in om nieuwe markten te bereiken, terwijl uit allerlei onderzoeken blijkt dat bedrijven die optimaal gebruikmaken van internet en sociale media sneller groeien. Ongeveer een op de drie ondernemers denkt dat zijn kinderen de organisatie het nodige kunnen leren over internet.