Recensie: Aart Bergwerff bespeelt nieuw orgel Nijkerk
Na zijn eersteling in Veenendaal bouwde de Sloveense orgelmaker Anton Škrabl vorig jaar een nieuw orgel voor De Fontein in Nijkerk. Stoelde het instrument in Veenendaal nog te veel op de neobarok, dat van Nijkerk is volgens adviseur Aart Bergwerff volgens de klassieke Hollandse principes van een samenzangorgel gebouwd. De 22 stemmen, verdeeld over hoofdwerk, bovenwerk (zwelwerk) en pedaal, hebben een krappe 3 ton gekost.
Bergwerff presenteert de Nijkerkse Škrabl met een programma van (Franse) barok (Bach, Händel, Raison) tot (Franse) romantiek (Mendelssohn, Widor, Rheinberger), waarmee hij de klankkwaliteit van dit orgel breed voor het voetlicht brengt.
Om maar met de deur in huis te vallen: deze Škrabl overtuigt mij niet in alle opzichten. In Mendelssohns zesde sonate hebben we met een wat matte klank te maken. De Prestant in Bachs ”Allein Gott” (BWV 663) is mij te dof en geknepen. Opmerkelijk dat Bergwerff deze Prestant nergens meer solo gebruikt maar steeds aanvult met een Roerfluit, de Portunaal of de Octaaf 4’. Het register Portunaal is een vrij enge Tolkaan, die het midden houdt tussen een Salicionaal en een milde, zacht strijkende Prestant.
De fluiten in Händels ”Andante larghetto e staccato” zijn fraai. In het trio ”Allein Gott” (BWV 334) klinken ze echt sprankelend. In het Frans-barokke ”Kyrie” van André Raison en Widors Intermezzo (Symphonie VI) overtuigt Škrabl naar mijn smaak het meest. In Rheinbergers Sonate VIII weer minder. Als eerbetoon aan Asma klinken twee van diens koraalvoorspelen over ”Jezus is mijn toeverlaat”: overtuigend.
Ik ben benieuwd hoe de Škrabl in de gereformeerde gemeente van Elspeet gaat klinken.
Aart Bergwerff – Škrabl-orgel De Fontein Nijkerk, Holland; Art UnOrganized (AUO 5112080903); € 15,-; bestellen via www.aartbergwerff.nl
Aart Bergwerff, orgel Nijkerk
Aart Bergwerff, orgel Nijkerk
Aart Bergwerff, orgel Nijkerk