Jongere pragmatisch over carrière
DIEMEN – De voortdurende economische onzekerheid tempert de verwachtingen die jongeren hebben over werk en carrière. Bijna de helft van de jongeren denkt dat de crisis aanhoudt en de werkloosheid toeneemt. En jobhoppen heeft zijn langste tijd gehad.
Dat blijkt uit een woensdag gepubliceerde publicatie van ManpowerGroup. De organisatie ondervroeg 1240 jongeren tussen de 18 en de 25 jaar. Van hen denkt 46 procent dat de crisis aanhoudt, 45 procent vermoedt dat de werkloosheid zal toenemen.
Carrière maken wordt moeilijker, aldus 39 procent van de jongeren en 41 procent verwacht dat het lastig zal worden passend werk te vinden. De vergrijzing gaat een negatieve rol spelen, denkt 65 procent.
Volgens de publicatie, het zogeheten M/Powerbook, heeft het optimisme dat jongeren een paar jaar geleden nog uitstraalden, plaatsgemaakt voor realisme en pragmatisme. „In 2010 publiceerden wij ook een onderzoek over jongeren en werk”, aldus woordvoerder Haiko van der Pol. „Jongeren waren toen heel zelfverzekerd en onbevangen. Ze rekenden op veel vrijheid en zelfstandigheid. Intussen is Nederland in een economische crisis beland.”
Een andere uitkomst van het onderzoek is dat jongeren die nu hun eerste stappen op de arbeidsmarkt zetten allesbehalve jobhoppers zijn. Een ruime meerderheid (57 procent) verwacht tot het veertigste levensjaar maximaal drie werkgevers te hebben. „Veel jongeren willen het liefst langere tijd bij dezelfde organisatie werken en binnen dat bedrijf doorgroeien. Een op de drie jongeren noemt dat zelfs als voornaamste kenmerk van een ideale carrière”, verklaart Van der Pol.
Een hoog salaris vindt 21,3 procent van de jongeren een belangrijke carrièrevoorwaarde. Meer waarde hechten ze aan een goede werksfeer, leuke collega’s en een eerlijk salaris. Duidelijk minder belangrijk geworden zijn de ‘idealistische’ baankenmerken, zoals parttime werken, het maatschappelijk nut van het bedrijf en het algemene imago van de organisatie.
Vier op de vijf jongeren zoeken allereerst via het web naar werk, 55 procent gebruikt vervolgens de krant.
Sociale media worden nog niet veel ingezet. Slechts 19 procent van de jongeren geeft aan een mooi profiel op LinkedIn, Facebook en/of Hyves gezet te hebben met het oog op een baan.