Rekenfout dringt Schiphol in defensief
„Een domme rekenfout” waardoor luchthaven Schiphol in de loop van 2004 de geluidsnormen dreigt te overschrijden, heeft de afgelopen tijd de gemoederen flink beziggehouden.
Milieugroeperingen en politieke partijen beschuldigden de luchthaven zelfs van doelbewuste misleiding. Gedrag waaraan volgens hen onmiddellijk een einde moet komen.
De rekenfout heeft tot gevolg dat de onlangs geopende Polderbaan met 54 vliegbewegingen per uur al na enkele maanden wordt overbelast. Om het aanbod beter te verdelen, wil Schiphol op de Zwanenburgbaan meer vluchten verwerken dan de 18 per uur die volgens de Luchthavenwet zijn toegestaan. Schiphol wil op beide banen 36 vluchten per uur afhandelen. Maar het gevolg van de extra vluchten van en naar de Zwanenburgbaan is dat inwoners van Zwanenburg, Zaandam-Oost, Oostzaan en Landsmeer meer geluidshinder gaan ondervinden dan beloofd.
De fout heeft te maken met een taxibaan die Schiphol op 1 november in gebruik neemt. Nu is het nog zo dat vliegtuigen die naar de Polderbaan gaan dwars over de Zwanenburgbaan moeten. Dat hindert het verkeer op deze strook asfalt. De taxibaan leidt de toestellen om de Zwanenburgbaan heen, maar daar is in de berekeningen geen rekening mee gehouden.
Schiphol heeft staatssecretaris Schultz van Haegen (Verkeer en Waterstaat) gevraagd de Luchthavenwet aan te passen. Zij heeft de wijze mannen van het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) gevraagd om de veronderstellingen van de luchthaven door te rekenen. Vandaag zou het instituut met zijn advies komen. Dan zal ook duidelijk worden of Schultz een intensiever gebruik van de Zwanenburgbaan zal toestaan. Directeur G. Cerfontaine van Schiphol zal donderdag reageren op alle ophef.
GroenLinks noemde eerder de rekenfout een vorm van misleiding. Het is geen rekenfout, maar een misplaatste en brutale stap van de „vrijstaat Schiphol”, wist Tweede-Kamerlid Duyvendak. GroenLinks wil een parlementair onderzoek naar de toegenomen geluidsoverlast.
PvdA-kamerlid Samsom stak de hand in eigen boezem. Volgens hem is zijn eigen partij niet kritisch genoeg geweest over de plannen van het kabinet met Schiphol. Het beleid was erop gericht de nachtelijke geluidsoverlast drastisch te beperken, maar daar dreigt volgens Samsom niks van terecht te komen.
Het aantal klachten over vliegtuigen die ’s nachts opstegen of landden op Schiphol is het eerste halfjaar 29 procent gestegen vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Vooral de ingebruikneming van de Polderbaan zou aan die groei hebben bijgedragen.