Consument

Eindelijk, daar is de Mazda CX-5

Het Japanse Mazda is niet onbekend onder de SUV’s en de cross-overs. Toch heeft opvolging van de vroegere Tribute door de nieuwe CX-5 ongewoon lang geduurd.

Tony Vos
10 May 2012 18:30Gewijzigd op 14 November 2020 21:00
Foto Tony Vos
Foto Tony Vos

Het is soms niet te verklaren waarom een automerk niet direct zorgt voor een opvolger van een succesvol model. Maar met de CX-5 kan Mazda weer volwaardig aan de bak. De belangstelling voor compacte cross-overs –verhoogde modellen die geschikt zijn voor onverhard terrein– en SUV’s is nog steeds groot. Het zijn vooral Aziatische merken die hier hun slag slaan, en vanuit dat oogpunt is de jarenlange afwezigheid van Mazda niet te begrijpen.

De nieuwe CX-5 staat aan de basis van de volgende modelontwikkelingen bij het merk. De term SkyActiv lijkt daarbij het toverwoord. Het is een verzamelnaam voor alle ingrepen en technieken die erop gericht zijn het brandstofverbruik serieus terug te dringen. Eén weg was Mazda al ingeslagen: de vermindering van het voertuiggewicht. Dat is bij de CX-5 voortvarend aangepakt, want 1285 kilogram is gewoon lichtgewicht voor een forse vijfdeurs met een lengte van 4,54 meter en een hoogte van 1,71 meter.

De nieuwe CX-5 heeft aan de voorkant zeer prominent de vijfhoekige Mazdagrille voorzien van een fors uitgevallen logo. Alle lijnen van het front wijzen hiernaar. De auto komt stoer en solide over, zonder dat het geheel pompeus is. De vormgeving van de zijkant sluit sterk aan bij die van andere SUV-aanbieders en het ontbreekt hier dan ook aan typische Mazdakenmerken. Datzelfde geldt voor de achter­kant, daar verraden alleen het typeplaatje en het logo de afkomst.

Achter de grote klep gaat een ruimte schuil van minimaal 505 liter, die in twee handelingen door het neerklappen van de achterbank wordt vergroot naar een stevige 1620 liter. De gebruiksmogelijkheden van de CX-5 zijn daarmee groot. Ook de zitruimte op de achterbank laat weinig te wensen over. Alle passagiers zitten netjes rechtop en hebben voldoende plaats voor benen en hoofd.

Voorin staan twee sportief vormgegeven stoelen met genoeg zijdelingse steun. Alles in zwart en grijstinten: de enige afwisseling komt van een aantal aluminiumkleurige accenten en rood oplichtende getallen van de klimaatbediening. Wellicht wat saai, maar in de praktijk blijkt dat het gros van de Nederlanders niet op kleur zit te wachten omdat ze het te besmettelijk vinden! In ieder geval oogt de CX-5 daardoor tijdloos. De zitpositie is goed en ook op langere ritten voldoende comfortabel. De bedieningsknoppen zijn netjes gegroepeerd en ook de forse reeks toetsen op het stuur is redelijk makkelijk te vinden.

Boven de middenconsole staat het inmiddels obligate beeldscherm voor onder meer de navigatie. Mazda heeft een overeenkomst met TomTom, vandaar dat hier de bekende software wordt aangetroffen.

Op de pookknop is aan het schakelschema te zien dat de auto een zesbak heeft. Die bak maakt ook deel uit van de SkyActivtechnologie en is zo afgestemd dat goede prestaties samengaan met een laag verbruik. Maar het grootste aandeel levert uiteraard de motor. Mazda lanceert in deze auto een splinternieuwe 2 liter viercilinder, die een ongekend hoge compressieverhouding heeft. En juist daarin heeft Mazda mogelijkheden voor brandstofbesparing gevonden.

De motor levert een serieus vermogen van 165 pk en komt tot een eveneens keurig koppel van 210 Nm. Samen met het gunstige gewicht staat dat garant voor goede prestaties, zoals een top van 200 km/u en acceleratie naar 100 km/u in 9,2 seconden. Mazda predikt volgens de officiële cijfers een brandstofverbruik van 1 op 16,7. Normaal blijft een auto daar in de dagelijks praktijk ver vandaan, maar een resultaat van 1 op 14 is uitermate gunstig. Tot 1 juli komt de handgeschakelde, voorwielaangedreven Mazda CX-5 2.0 in aanmerking voor 20 procent bijtelling.

Het totale rijgedrag is goedmoedig, typisch een instappen-
en-wegwezenauto. De wiel­ophanging is voldoende comfortabel en vanwege een prima isolatie is de nieuwe Mazda lekker stil. En vooral die combinatie zorgt voor een totaalpakket dat de nieuwe CX-5 tot zo’n plezierige auto maakt. Prijstechnisch kan de CX-5 prima met z’n concurrentie mee. De lijst start bij 26.990 euro voor de standaard S-versie en loopt op naar 30.990 euro voor de complete TS+. Vierwielaandrijving en een automaat behoren tot de mogelijkheden en vanaf 1 juli is ook de 2 liter diesel verkrijgbaar, die kan worden gekozen in twee ver­mogensvarianten met respectievelijk 150 en 175 pk.


Mazda CX-5 2.0 TS+ (Energieklasse A)

uitstraling +

SUV’s en cross-overs zijn mateloos populair, en daarom valt de nieuwe Mazda CX-5 zeker in de smaak door zijn forse, maar niet overdreven verschijning.


aandrijflijn ++

De aandrijflijn van de Mazda CX-5 verdient een pluim. Uitstekende prestaties zijn gekoppeld aan een gunstig verbruik.


model -

Jammer dat het Mazda niet is gelukt een carrosserie te tekenen die zeer herkenbaar is. Andere modellen van het merk dragen wel specifieke elementen.


interieur +

Het interieur biedt genoeg ruimte aan passagiers, vier tot vijf, en een flinke hoeveelheid bagage. Uiteraard kan de bank worden neergeklapt voor meer ruimte.


kleurkeuze -

De gemiddelde Nederlander kiest voor een zwart of grijs interieur vanwege de besmettelijkheid. Maar Mazda biedt in de CX-5 geen andere mogelijkheid.


Topsnelheid

200 km/h

Acceleratie

9,2 sec. 0-100 km/h

Praktijkverbruik gemiddeld

1 liter op 14 kilometer

CO2-uitstoot

139 g/km

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer