Vooruitgang Unilever in duurzaamheidsdoelen
ROTTERDAM (ANP) – Unilever schakelt eerder dan verwacht volledig over op zogenoemde gecertificeerde palmolie. De eerder gestelde doelstelling om alle gebruikte palmolie te kopen via ’GreenPalm’ certificaten wordt eind dit jaar gehaald, zo meldde Unilever op dinsdag. Daarmee loopt de wasmiddelen- en levensmiddelenproducent drie jaar voor op schema.
Het gaat volgens een woordvoerder om een „tussenstap naar de volledige verduurzaming van de palmolie-industrie.” Nu heeft de onderneming een nieuwe doelstelling gesteld om in 2020 alle palmolie te kopen van een traceerbare duurzame bron. Palmolie is een belangrijke grondstof voor zeer veel producten van Unilever, uiteenlopend van shampoo tot margarine.
Nu is het nog zo dat de palmolie die Unilever gebruikt niet per se duurzaam is, maar dat de certificaten die er bij worden gekocht helpen de productie te verduurzamen en het volledige gebruik dekken. Certificaten betekenen bijvoorbeeld meer geld voor boeren die op een duurzame manier werken.
Het Wereld Natuur Fonds zegt tevreden te zijn over de stappen van het concern. „Unilever is een van de grootste gebruikers van palmolie ter wereld en is wat betreft duurzaamheid een voorloper in de markt, zeker in palmolie”, aldus een woordvoerder. Het bedrijf heeft een omvangrijk duurzaamheidsprogramma en „voegt de daad bij het woord.”
Greenpeace is iets minder positief over de inspanningen van het concern. De GreenPalm certificaten waarmee Unilever nu werkt gaan de organisatie niet ver genoeg. „Deze certificaten garanderen niet dat er geen palmolie wordt gebruikt waarvoor bossen zijn gekapt”, zei Greenpeace. De organisatie vindt het ook jammer dat het 8 jaar moet duren voordat Unilever overstapt op volledig traceerbare duurzame palmolie. WNF spreekt echter van een „enorme operatie.”