Predikant twittert schunnig billboard van de straat
NEW YORK – De New Yorkse voorganger Freddy T. Wyatt kon het niet aanzien dat voor zijn kerk een billboard werd geplaatst met een schaars geklede vrouw. Hij twitterde naar het bedrijf van de advertentie: Vitamin Water, onderdeel van Coca Cola. Enkele dagen later liet Vitamin Water het reclamebord verwijderen.
Normaal gesproken keek de predikant uit naar elke nieuwe reclame. Maandelijks wisselden de reclameposters voor de Gallery Church in New York.
Waardevol
Maar het reclamebord van Vitamin Water brak zijn hart, zo kijkt hij terug op de plaatsing van het metershoge bord begin april. „Hoe kunnen gemeenteleden zich concentreren op de waarheid die hen in het kerkgebouw wordt verteld als ze daarbuiten zo sterk worden geconfronteerd met verleidingen?”
Bovendien moest Wyatt denken aan zijn jonge kinderen, twee zonen en een dochter. Hij kon hen deze grote tweespalt tussen het leven in en buiten de kerk niet aandoen, schrijft hij op zijn blog. „Ik werd in mijn hart geraakt dat mijn dochter in de dienst hoort ze de geliefd is door en waardevol is voor God. Maar als ze naar buiten loopt, ziet ze alleen de boodschap van het billboard. Daar staat: als je er zo uit ziet, je shirt uittrekt en flirt met mannen, ben je pas waardevol. Ik weet zeker dat dit niet het doel is van het bedrijf –om vrouwen te degraderen en mannen te verleiden zich ook te verlagen– maar het komt daar wel op neer.”
Wyatt probeerde in contact te komen met Vitamin Water. „Is uw product zo slecht dat u een halfgeklede vrouw nodig heeft om het te promoten”, zo twitterde hij begin april. „Namens gezinnen in New York die proberen respectvolle en gezonde gezinnen te stichten: haal het bord neer.”
Overwinning
Dat leverde de voorganger snel reactie op van Vitamin. Het bedrijf nam contact met hem op. Hij was niet thuis. Terugbellen leverde ook niets op. Maar tot zijn verbazing zag hij de volgende dag dat het bord was weggehaald.
Wyatt feliciteerde het bedrijf met de ondernomen actie. Hij schrijft op zijn blog dat dit een kleine overwinning is om „de cultuur terug te winnen voor de waarheid van Christus”. De overwinning is klein, want de advertentie is vier blokken verderop in klein formaat ook te zien. „We hopen dat dit incident gesprekken stimuleert om beelden te weren die blijk geven van weinig respect en van degradatie van mannen en vrouwen.”