„Man ruikt niet lekker genoeg”
Deed de man vroeger jaren met hetzelfde parfum, tegenwoordig staan er minstens drie verschillende geurtjes in de badkamer.
Daarom durven twee grote parfumgiganten de strijd aan op het badkamerplanchet voor nog meer mannengeurtjes. Het gaat om de luchtjes Dior Higher Energy en Yves Laurent Rive Gauche.
In de wand aan damesparfums bij de parfumerie is weinig meer te verdienen. Deze markt is verzadigd voor de fabrikanten van geurtjes. Daarom zoeken ze nu hun heil in de ”mannenluchtjes”, waar nog wel aandeel is te halen. Voorop in deze bikkelharde strijd staan natuurlijke grote modebedrijven als het Italiaanse Gucci en het Franse LVMH. Zij zijn gewend om te vechten in en met luxe.
Dat beide parfumgiganten bijna tegelijkertijd met nieuwe geurtjes op de markt komen, heeft volgens ingewijden te maken met de concurrentiestrijd tussen de twee bedrijven. Dior behoort tot LVMH en YSL Rive Gauche tot de Gucci Groep. Beide bedrijven zijn al jaren aartsrivalen van elkaar, omdat LVMH een aantal jaar geleden de Gucci Groep op een vijandelijke manier probeerde over te nemen.
Higher Energy is de langverwachte opvolger van het mannengeurtje Higher Dior, dat twee jaar geleden werd gelanceerd. Hoewel beide mikken op de man tussen de 25 en 35 jaar, is Higher Energy meer bedoeld voor extraverte types. De al twee jaar bestaande geur kenmerkt zich door een fris aroma, terwijl het nieuwe product hout- en kruidachtige ingrediënten kent. De complete lijn -eau de toilette, deodorant, shampoo, douchegel en aftershaveproducten- is in september verkrijgbaar. In het eerste jaar wordt een wereldwijde omzet verwacht tussen de 30 en 40 miljoen euro.
In oktober komt het luxelabel Yves Saint Laurent Rive Gauche voor het eerst met een mannengeur. De vrouwenparfum bestaat al 32 jaar. YSL Rive Gauche Pour Homme heeft volgens creatief directeur Tom Ford een „typische jaren zeventig geur”, het tijdperk waarin YSL opkwam. De topman wil niet ingaan op de geschatte opbrengst van de nieuwe parfumlijn, maar volgens bronnen uit de cosmetica-industrie moet die alleen al in Amerika tussen de 7 en 9 miljoen euro binnenhalen.