Kritiek op The Passion
ROTTERDAM – Past de opvoering donderdag van het paasspel The Passion bij het heilige karakter van het paasfeest? Seculiere media betwijfelen het. Ook cultuurtheoloog Frank Bosman is kritisch.
The Passion is een grootscheepse, live op televisie uitgezonden vertolking van het paasevangelie. Er werken diverse bekende artiesten aan mee. The Passion werd vorig jaar opgevoerd in Gouda en donderdag in Rotterdam. Ruim 1,7 miljoen mensen volgden het schouwspel op televisie.
Recensent Hans Beerekamp van NRC Handelsblad noemde de verslaglegging van The Passion „in technisch opzicht imponerend.” Inhoudelijk is hij kritisch. „Waar kijken we nu eigenlijk naar, devotie of spektakel? (…) Het is raar gelopen met het Nederlandse protestantisme. Van het roomse geloof kun je passiespelen, processies en beatmissen verwachten, maar van calvinisten? Die laten in een ander programma Gerard Joling Bachs Matthäus Passion verkrachten en kiezen voor brood en spelen om de Boodschap erin te rammen. Het volk vindt het prachtig, maar niet omdat dit verhaal nog erg diepe wortels heeft.”
Ook de Volkskrant toonde zich kritisch: „De EO gelooft vast dat het een herleving is van hedendaags geloof. Maar veel meer leek het een demonstratie van een kakelbontgekleurd ietsisme.”
De rooms-katholieke cultuurtheoloog Frank Bosman karakteriseert The Passion „als een tandeloos modieus christendom zonder stekeligheid.”