Buitenland

Anti-abortusfilm is bioscoopsucces in Verenigde Staten

De anti-abortusfilm ”October Baby” heeft zich de afgelopen twee weken tussen de best bezochte bioscoopfilms in de Verenigde Staten genesteld.

Redactie digitale media
4 April 2012 15:25Gewijzigd op 14 November 2020 20:19

Dat schrijft de The New York Times. Volgens de krant bracht de film sinds de opening twee weken geleden 2,8 miljoen dollar op en belandde daarmee op de achtste plaats van best bezochte films gemeten over de afgelopen twee weken.

October Baby vertelt het gedramatiseerde verhaal van een 19-jarig meisje dat er achter komt dat haar beperkingen het gevolg zijn van een mislukte abortus. De film is geïnspireerd op het waargebeurde verhaal van Gianna Jessen, die na een abortusinjectie alsnog levend ter wereld kwam.

De film komt op een moment dat het abortusdebat in de Verenigde Staten weer is opgelaaid, al zeggen de makers dat ze daar niet bewust op hebben ingespeeld. De film is tot stand gekomen met steun van kerken en conservatieve organisaties als Focus on the Family.

De makers stellen op hun website 10 procent van de opbrengsten van de film te doneren aan de stichting Every Life Is Beautiful. Die ondersteunt adoptie en crisisopvang.

October Baby werd door filmrecensenten in de Verenigde Staten kritisch beoordeeld, maar krijgt op de toonaangevende filmsite RottenTomatoes een positieve beoordeling van de kijkers: 89 procent van hen geeft aan de film te kunnen waarderen.

De productie is momenteel te zien in 387 bioscopen. De producenten willen daar op 13 april nog eens 150 filmzalen aan toevoegen, aldus de website Christian Cinema.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer