Buitenland

Duitsland en Israël boos om nazi-mode

Een Hongkongs kledingbedrijf heeft de woede gewekt van Duitsland en Israël door hakenkruisen en andere nazi-symbolen te gebruiken voor een nieuwe kledinglijn en ter decoratie van zijn winkels.

AP
11 August 2003 10:43Gewijzigd op 14 November 2020 00:29

Het kledingbedrijf heeft een aantal T-shirts en broeken te koop met nazi-tekens. Op een van de shirts staat een portret van Adolf Hitler afgebeeld. In de veertien winkels van de winkelketen hangen rode vlaggen met witte hakenkruisen en ijzeren kruisen. Ook de adelaar boven het hakenkruis, symbool van het Derde Rijk, komt in de winkels terug. In een van de winkels worden propagandafilms van de nazi’s op de muur geprojecteerd.

Totaal ongepast, vindt het Duitse consulaat-generaal. De nazi-symbolen staan immers voor „wreedheid en misdaden tegen de menselijkheid”, zegt de vice-consul. „Deze symbolen veroorzaakten niet alleen in Europa veel leed, maar in de hele wereld. Het is zeker geen manier om reclame te maken voor kleren.” De diplomaat roept de Hongkongse bevolking op de winkelketen te boycotten.

De marketingmanager van de keten, Deborah Cheng, zegt dat de ontwerper de kleding een militaire uitstraling wilde meegeven en zich daarbij niet heeft gerealiseerd dat mensen aanstoot nemen aan de nazi-motieven. Het bedrijf overweegt de kleding uit de handel te halen en de versiering weg te halen, maar doet dat pas als er alternatieven zijn, aldus Cheng. De website van het bedrijf was vanochtend al niet meer te bezoeken.

De Israëlische consul-generaal, Eli Avidar, heeft naar eigen zeggen tientallen klachten ontvangen over de uitgestalde nazi-artikelen. „Onvoorstelbaar dat iemand een reclamecampagne kan bedenken die de dood van miljoenen mensen ontwijd”, zegt Avidar in de krant South China Morning Post.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer