Lelystad Airport kan ’toeristisch’ worden
DEN HAAG (ANP) – De luchthaven in Lelystad kan een toeristische luchthaven worden, waar tot 2020 in totaal tussen de 35.000 en 45.000 vliegtuigen kunnen starten of landen. Dat valt op te maken uit het advies dat voormalig VROM-minister Hans Alders opstelde over de toekomst van de luchthaven in Flevoland. Alders sprak met Flevolandse partijen, het Rijk en Schiphol.
Het advies werd vrijdag gepresenteerd op de luchthaven. De vluchten van Lelystad moeten Schiphol ruimte geven. Alders adviseert een uitbreiding in twee stappen: Vanaf 2015 gaat het om 25.000 vliegbewegingen, daarna nog eens 20.000 extra. Vooral voor de tweede stap moet nog wel worden bekeken hoe hinder kan worden voorkomen, wat de effecten zijn op duurzame landbouw en hoe verstoring van de natuur kan worden voorkomen.
Nu gaan er nog geen lijnvluchten van Lelystad Airport, maar wordt de luchthaven voornamelijk gebruikt voor lesvluchten, rondvluchten, vliegtuighuur en speciale zakencharters.
De toename van het aantal vluchten vanaf Lelystad is nodig omdat Schiphol aan zijn grenzen zit. Tot 2020 moet daarom elders in Nederland ruimte worden gevonden voor 70.000 vliegbewegingen. Daarvan zijn er al 25.000 voorzien in Eindhoven.
In 2009 heeft Lelystad Airport een nieuwe aanwijzing gekregen van de toenmalige ministers van Verkeer en Waterstaat en VROM. De Raad van State heeft in december 2011 dit aanwijzingsbesluit vernietigd. Lelystad Airport opereert nu onder de laatst gegeven aanwijzing uit 2001.
Afhankelijk van het advies van de zogeheten Alders Tafel Lelystad kan Lelystad Airport worden ontwikkeld. In de Alders Tafel zijn naast de luchthavens Schiphol en Lelystad ook de omliggende gemeentes, de provincies Flevoland en Gelderland, omwonenden, natuurorganisaties en het bedrijfsleven vertegenwoordigd.
Staatssecretaris Joop Atsma (Infrastructuur en Milieu) laat in een eerste reactie weten dat hij er vertrouwen in heeft. „Schiphol en Lelystad Airport werken hard om gereed te zijn voor de toekomst. En die toekomst is er zeker, zo blijkt uit dit advies. Ik heb, net als gemeenten, provincies, bedrijfsleven en de Tweede Kamer alle vertrouwen in de ontwikkeling van deze luchthaven.”
Piketpaaltjes
Directeur Erik Lagerweij van Lelystad Airport reageerde vrijdag verheugd op het advies om de luchthaven de komende jaren uit te breiden. Volgens hem is er sprake van een eerste mijlpaal in de verdere ontwikkeling van het vliegveld.
„De piketpaaltjes zijn geslagen. We kunnen nu nadenken over hoe we gaan bouwen.” Lagerweij hoopt dat er in Den Haag nog voor het zomerreces knopen worden doorgehakt over de uitbreiding van het vliegveld, zodat er in september begonnen kan worden met het maken en uitwerken van plannen.
Blij
De provincie Flevoland en Lelystad zijn blij met het advies dat voormalig VROM-minister Hans Alders vrijdag uitbracht over de uitbreiding van Lelystad Airport. De Flevolandse gedeputeerde Jaap Lodders sprak vrijdag van „een doorbraak.”
Volgens Lodders komt de uitbreiding van de luchthaven dankzij het advies eindelijk in zicht. Er wordt al jaren gesproken over uitbreiding van het vliegveld, maar tot nu toe zonder resultaat.
De Lelystadse wethouder Jop Fackeldey bestempelt het advies dan ook als „de sleutel tot handelen.” De provincie en de gemeente zien de plannen voor de uitbreiding het liefst zo snel mogelijk uitgewerkt.
Absurd
Het voorstel om vliegveld Lelystad Airport uit te breiden tot een luchthaven voor toeristen is ’absurd’. Dat heeft Milieudefensie vrijdag gezegd in reactie op het advies om de luchthaven uit te breiden.
„Vliegreizen zijn nu al verantwoordelijk voor 10 procent van de Nederlandse bijdrage aan het broeikaseffect”, aldus Evert Hassink van de milieuorganisatie. „We kunnen beter een vliegtaks invoeren dan aan uitbreiding van luchthavens te beginnen. Dat levert ook nog eens geld op voor de staatskas, in plaats van dat het Nederland weer geld kost.”