BMW 320d telt het voordeel op
Al sinds midden jaren zeventig is de BMW 3-serie een van de meest begerenswaardige auto’s. De combinatie van uitstraling en rijplezier doet het anno 2012 nog steeds erg goed.
Toch is niet iedere 3-serie een logische evolutie van zijn voorganger. Ook de nieuwe generatie zet weer een aantal belangrijke stappen. Dat begint al met de vormgeving. Het profiel en de achtersteven lijken zeer voorspelbaar, maar gelukkig hebben de ontwerpers een nieuw element aan de voorzijde toegevoegd. Daar lopen de koplampen voortaan door tot aan de grille, die traditioneel bij het merk twee nieren voorstelt. De matte aluminiumaccenten in de bumper ogen fris. Wat wellicht niet direct opvalt, is dat BMW de nieuwe 3-serie weer verder heeft laten groeien tot een lengte van 4,53 meter. Dat betekent goed nieuws voor passagiers achterin, die er bij dit BMW-model altijd wat mager van afkwamen. Overigens heeft de nieuweling met 460 liter ook een respectabel koffervolume.
Een van de populairste versies van de nieuwe BMW 3-serie is de 320d EfficientDynamics Edition (ede). Deze auto heeft de bekende 2 liter viercilinder dieselmotor die qua vermogen en afstemming ietwat getemperd is, maar altijd nog meer dan bovengemiddeld scoort met een vermogen van 163 pk en een koppel van 380 Nm tussen 1750 en 2500 tpm. Tegen meerprijs kan deze stille en krachtige motor worden gekoppeld aan de achttrapsautomaat die geen invloed heeft op prestaties en verbruik. En juist dat laatste is van doorslaggevend belang. De BMW 320d ede scoort namelijk met een CO2-uitstoot van 109 g/km en komt daarmee in aanmerking voor 20 procent fiscale bijtelling. De huidige grens daarvoor is 116 g/km, maar de normen worden de komende jaren aangescherpt. Toch blijft deze BMW 320d tot en met 2015 in aanmerking komen voor die lagere bijtelling. Op dit moment voldoet ook instapmodel BMW 316d aan de norm, maar na 1 juli niet meer.
BMW heeft het standaardonderstel van de 3-serie comfortabeler gemaakt. Oneffenheden worden wat meer gladgestreken. Maar BMW zou BMW niet zijn als daarnaast is gezorgd voor een wielophanging en besturing die staan voor een hoge rijdynamiek en uitstekend bochtengedrag. Belangrijk is vooral dat de 320d een echte BMW is, geen auto voor alleen maar van A naar B, maar voor uiterst plezierig van elke willekeurige plek naar de andere.
Van het interieur heeft BMW weer wat bijzonders gemaakt, en dat komt in dit geval goed tot uitdrukking door het lichtbeige met houtaccenten. BMW levert de nieuwe 3-serie in diverse ambiances, de zogenaamde Lines. Het gaat hier om de Modern Line die onder meer kan worden gekozen uit Finline Pur hout, waarbij de ribbels in het materiaal ook daadwerkelijk te voelen zijn. Bijzonder! Fraai is ook het platte scherm van i-Drive dat midden boven de console staat. Veel mooier dan bij het vorige model, waar het scherm tegen de verdrukking in geïntegreerd was. Uiteraard gaat het om de laatste generatie i-Drive, die wat logischer van bediening is.
Zoals gezegd zorgt de extra lengte van de auto voor vooral meer ruimte op de achterbank. Langere personen kunnen er nu beter zitten, zowel qua been- als hoofdruimte. Zoals gebruikelijk zit deze BMW ergonomisch goed in elkaar. Dat betekent uitstekend afstelbare stoelen die ook op lange ritten een goede ondersteuning bieden, een in alle richtingen verstelbaar stuur, het al genoemde fijne veercomfort en weinig geluiden van aandrijflijn en omgeving.
De 2 liter diesel is tot vlotte prestaties in staat. Zo duurt de sprint naar 100 km/u slechts acht seconden en geeft BMW een topsnelheid op van 228 km/u. De achttrapsautomaat functioneert geweldig en laat het overschakelen nauwelijks merken. Bij iedere snelheid kan het juiste toerental worden gevonden waarmee brandstof wordt bespaard. Bovendien kent de nieuwe 3-serie de Eco-Prostand, waarbij het schakelprogramma van de automaat wordt aangepast en bijvoorbeeld de airco wat minder actief draait. Op de snelheidsmeter telt de auto op hoeveel kilometer er extra op een volle tank wordt gereden na het inschakelen van dit programma. Een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 17,5 is moeiteloos haalbaar.
De BMW 320d ede start bij 39.900 euro en kan uiteraard tot een veel hoger bedrag worden aangekleed. De 316d kost minimaal 35.900 euro.
BMW 320d Efficient Dynamics Edition
Energieklasse A
uiterlijk +
De nieuwe BMW 3-serie ziet er gelikt uit, deels voorspelbaar, maar door de grotere lengte en het volledig nieuwe front toch lekker fris en anders.
motor ++
Deze dieselmotor blijft een juweel. De krachtbron paart uitstekende prestaties aan een gunstig brandstofverbruik en vormt met de achttrapsautomaat een koningsduo.
interieur +
Het interieur is weer helemaal top qua materialen en inrichting. De koper krijgt veel vrijheid om de eigen auto naar wens met kleuren en accenten aan te kleden.
rijdynamiek ++
BMW heeft het onderstel comfortabeler gemaakt dan voorheen en dat werkt. Zeker bij de vele verkeersdrempels in dit land. De rijdynamiek blijft onaangetast.
prijs -
De vanafprijs van de nieuwe BMW 320d ede is zeker niet overdreven, maar wie de auto een beetje leuk wil aankleden, krijgt een aanzienlijk hoger bedrag gepresenteerd.
Topsnelheid
228 km/h
Acceleratie
8,0 sec. 0-100 km/h
Praktijkverbruik gemiddeld
1 liter op 17,5 km.
CO2-uitstoot
109 g/km